مدیریت ریزگردها نیازمند بودجه مستقل

کارشناس بخش آب و منابع طبیعی مرکز پژوهش های مجلس گفت: باید ردیفی به صورت مجزا و مستقل برای مدیریت و مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص پیدا کند. علی مریدی نژاد با اشاره به ورود مرکز پژوهشهای مجلس به مسئله گرد و غبار اظهار داشت: پیرو نامه های متعددی که از سوی نمایندگان مجلس به خصوص غرب کشور و استان خوزستان دریافت کردیم دستور گرفتیم که ورود پیدا کنیم و علل و عوامل خشکسالیهای اخیر را که یکی از اثرات ناشی از آن پدیده ریزگردها است را بررسی کنیم.

وی با اشاره به تشکیل جلسات و کارگروههای مختلف با دستگاهها درگیر با پدیده، عنوان کرد: خروجی این جلسات در قالب گزارشی با عنوان "بررسی علل و عوامل خشکسالیهای اخیر در کشور" با رویکرد الزامات و مدیریت کارآمد در سطح مجلس چاپ شد.

شدت خشکسالی با توجه به عوامل انسانی در ایران بیشتر است

کارشناس بخش آب و منابع طبیعی مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: این گزارش به این سوال جواب می دهد که اتفاقاتی که هم اکنون در خصوص خشکسالیها در کشورمان افتاده محدود به مرزهای کشورمان است یا در کل منطقه هم شاهد وضعیت مشابهی هستیم.

مریدی نژاد ادامه داد: بررسی 30 ساله از نقشه های دما و بارش نشان می دهد که این تغییرات در سطح منطقه رخ داده ولی شدت آن با توجه به عوامل انسانی در ایران بیشتر است.

وی بیان داشت: در این راستا نیازها و الزاماتی که در این مقطع لازم داریم تحت عنوان پیشنهادات راهبردی و تکمیلی در این گزارش منتشر شد.

عدم وجود برنامه جامع پوشش دهنده تمام بلایای اقلیمی

کارشناس بخش آب و منابع طبیعی مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در این گزارش به طور کلی علل درگیری با پدیده ها را در سطح کلان بررسی کردیم، یادآور شد: یکی از مشکلات برنامه ای که ما در حال حاضر در این حوزه داریم عدم وجود برنامه جامع و کاملی است که پوشش دهنده تمام بلایای اقلیمی و جوی به خصوص خشکسالی و ریزگرد باشد.

مریدی نژاد با بیان اینکه به روند اختصاص و توزیع اعتبارات در این زمینه نیز اشکالاتی وارد است، یادآور شد: بررسی بودجه ای که امسال به مجلس آمد نشان می دهد که بودجه به لحاظ تطبیق با اسناد بالادستی به خصوص برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز و از طرف دیگر نیازهای زیست محیطی جدید کشور انطابق کافی را ندارد.

وی تصریح کرد: این در حالیست که برنامه های حوزه های هواشناسی، محیط زیست و مدیریت بحران هنوز رویکردش بحثهای زلزله ای و مدیریت بعد از آن است و نه مدیریت بلایای طبیعی و چاره اندیشی ها برای آن.

مطالعه پدیده ریزگردها در پژوهشکده هواشناسی

وی به تمهیدات اندیشیده شده در این رابطه اشاره کرد و گفت: نکته ای که امسال به چشم می خورد عنوانی در برنامه پژوهش های کاربردی به منظور "مطالعه پدیده ریزگردها" است.

کارشناس بخش آب و منابع طبیعی مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: در این راستا یک میلیارد تومان برای 5 سال در نظر گرفته شده است که امسال 370 میلیون تومان به پژوهشکده هواشناسی کشور برای انجام این کار اختصاص پیدا خواهد کرد.

مریدی نژاد معتقد است که در برآوردها و اعتبارات حرف "میلیون و یکسال" نیست و باید ردیفی به صورت مجزا و مستقل برای این موضوع اختصاص پیدا کند.

یک ردیف مستقل برای بحث ریزگردها در بودجه دیده شود

وی تصریح کرد: ما پیشنهادمان این است که اقدام جدی در این راستا صورت گیرد و حتما یک ردیف مستقل بودجه ای برای بحث ریزگردها در بودجه دیده شود.

کارشناس بخش آب و منابع طبیعی مرکز پژوهش های مجلس به آسیب های موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: آسیبی که داریم بحث بودجه های استانی بوده به طوریکه تخصیص این بودجه ها نامشخص است.

مریدی نژاد ادامه داد: در استانها اولویت هایی وجود دارد که باعث می شود پول وارد شده به استان در جای اصلی خودش هزینه نشود.

وی ادامه داد: با این تفاسیر با توجه به اینکه پدیده ریزگردها یک پدیده ملی است باید در این راستا یک ردیف ملی دیده شود تا بتوان از تخصیص این اعتبار در استانهای درگیر اطمینان حاصل کرد و در نتیجه در کوتاه و بلند مدت برنامه ها را به ثمر بنشیند.

ورود مرکز پژوهشها به آسیب شناسی مدیریت پدیده های اقلیمی

کارشناس بخش آب و منابع طبیعی مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: همچنین امسال یکی از اولویت های پژوهشی در مرکز پژوهشهای مجلس بررسی و آسیب شناسی مدیریت بلایای جوی و پدیده های اقلیمی است.

مریدی نژاد تصریح کرد: در این راستا به دنبال این هستیم که مقایسه تطبیقی با چند کشور مشابه منطقه را انجام دهیم که مرکز بتواند نتایج را به صورت مستند انتشار دهد.

...

منبع؛خبرگزاري مهر

Posted in: دسته‌بندی نشده