جلوی سدسازی را نگیرید تالاب‌ها خشک می‌شوند!

قائم مقام سازمان محیط زیست با اعلام اینکه مدیریت نامناسب منابع آب، کاهش بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها پدیده بیابان‌زایی را به وجود آورده است خطاب به وزیر کشور گفت:‌ اگر جلوی سدسازی را نگیرید تالاب‌ها خشک می‌شوند.علی محمد شاعری پیش از ظهر سه شنبه در دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران گفت: در جهان میزان تخریب زمین 1.5 برابر و افزایش حرارت 0.7 مقیاس سانتیگراد و جنگل‌زدایی تا دو برابر افزایش یافته است.

وی گفت: امروز در جهان حکمرانی جهانی بر مدیریت سرزمین مطرح شده که لازم است در کشور ما هم اجرایی شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست اعلام کرد: براساس آخرین اطلاعات امروز شهر اهواز با 5 هزار میکرون در متر مکعب یعنی 30 برابر استاندارد در معرض ریزگردها قرار گرفته که تا استان‌های سمنان و اردبیل هم می‌رسد و این بحران جدید است. اکنون فقدان مدیریت منابع آب، کاهش بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها پدیده بیابان‌زایی را به وجود آورده است.

شاعری گفت: ریزگردها محصول کشور عراق است چرا که 13 میلیون هکتار بیابان در عراق وجود دارد که 2 میلیون هکتار آن به کانون بحران تبدیل شده است. بافت‌های خاک فرسوده شد و اگر اقدامی نکنیم همین اتفاق در ارومیه هم می‌افتد همان گونه که در حورالعظیم، پریشان، گاوخونی، بختگان، هامون، حورالهویزه و ... در حال رخ دادن است. آقای وزیر، این بحران‌ها غیر قابل کنترل است و در مدت 20 سال اتفاق افتاده است. هم اکنون اگر بیشتر از 28 سد در ارومیه زده شود بحران جدیدی رخ می‌دهد چرا که حق‌آبه‌های حیاتی به مسیر خود ادامه نمی‌دهند و می‌شود مثل بستن رود هیرمند از سوی افغانستان که برای ما بحران ایجاد کرد.

قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به سه آتش سوزی بزرگ در جنگل‌های گلستان گفت: چه زمانی که استاندار گلستان بودم و چه زمانی که در محیط زیست کشور هستم اگر آتشی در گلستان رخ دهد نمی‌توانیم با پیت 20 لیتری و جارو آن را مهار کنیم. ما باید گروه امداد و نجات در این حوزه داشته باشیم،‌ وقتی که به کرمان رفتم پیرمردها از ما ماسک مقابله با ذرات 2.5 میکرون خواستند که نداشتیم. آقای وزیر، بحران‌ها دست‌ساز انسان‌ها شده است. طرح‌های توسعه در آب و انرژی باید به درستی مدیریت شود. ما 32 میلیون هکتار بیابان داریم که وضعیت 6 میلیون هکتار آن بحرانی است.

الان ریزگردها 10 میکرون هستند وای به روزی که 2.5 میکرون شود،‌ ما آماده‌ایم ،مدیریت بحران هم بیاید تا این بحران را اداره کند. جناب آقای وزیر، باید مدیریت منابع آب در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد آن نباشیم که رودخانه زاینده رود در 50 کیلومتری گاوخونی بسته شود و بهره برداری از آب در دشتهای کشور آزاد باشد.

وی تاکید کرد: ما امروز نیازمند انرژی‌‌های نو هستیم تا از قطع درختان جلوگیری کنیم چرا که سالی صد هزار هکتار از جنگل‌های ما از بین می‌رود.

Posted in: دسته‌بندی نشده