نهضتی جهانی برای تغییر

نقل از سایت ایرن:
بان کی مون : هفته آینده، رهبران جهان برای مناسبتی مهم یعنی کنفرانس ملل متحد برای توسعه پایداردر شهر ریو دوژانیور گردهم می آیند. آیا این کنفرانس موفق خواهد بود؟ به نظر اینجانب، بلی.

به یقین مذاکرات مقدماتی طولانی بوده است. حتی در حال حاضر اختلاف بر سر جزئیات آنچه "سند نهایی" نامیده می شود بیشتر از توافق بر سر آن است. در عین حال این امر معیارمشخصی نخواهد بود. آنچه بیشتر اهمیت دارد دست آورد ی است که کنفرانس ریو از قبل به دست آورده، بعبارت دیگرایجاد "نهضت جهانی برای تغییر".

ریو + 20 نقطه عطفی در مسیری طولانی است. "اجلاس معروف زمین 1992" توسعه پایدار را دردستور کار جهان قرار داد. امروز درک دقیق و گسترده تری از این امر تاریخی داریم: چگونه توازن بین نیاز های توسعه ای و رشد فزاینده جمعیت جهان ایجاد نماییم تا همگان بتوانند از ثمره پیشرفت و توانایی رشد اقتصادی با در نظر گرفتن حفاظت ازارزشمند ترین منابع زمین یعنی خاک، هوا و آب بهره ببرند. در ریو بیش از 100 نفر از سران کشور ها و دولت ها به تقریبا بیش از 25 هزار شرکت کننده برای ترسیم نقشه راه آیند ملحق خواهند شد. برای مدت طولانی ما درمسیر به سوی پیشرفت همه چیز را مصرف و نابود می کردیم. این روش منسوخ شده است. در ریو باید روش جدید ی را ایجاد نماییم یعنی الگویی برای اقتصاد قرن بیست ویکم که این تئوری که می گوید بین رشد و محیط زیست باید تضاد باشد را رد نماید. به گونه ای فزاینده درک می کنیم که با سیاست های هوشمندانه همه جانبه، دولت ها می توانند اقتصاد های خود را شکوفا نمایند، فقر را کاهش دهند، مشاغل آبرومند ایجا کنند و رشد اجتماعی را سرعت بخشند به شکلی که ملاحظه منابع طبیعی محدود زمین را نیز کرده باشند.

اینجانب معتقدم زمان تغییر غیر قابل بازگشت است. تمامی شواهد در اطراف ما وجود دارد که به وضوح در کشور های بزرگ و کوچک، فقیر و غنی قابل رویت است. باربادوس، کامبوج، اندونزی، جمهوری کره و آفریقای جنوبی در میان کشورهای بسیاری هستند که از قبل راهبرد های "رشد سبز" را پذیرفته اند که بر اساس آن منابع طبیعی را به گونه ای موثر تر استفاده می نمایند، شغل ایجاد کرده و توسعه ای که کربن کمتری اشاعه می دهد را ترویج می کنند. ارمنستان، آذربایجان، مصر، کنیا، اردن، مالزی، مکزیک، نپال، سنگال و اکراین در حال اجرای فن آوری های نوین رشد سبز در انواع صنایع از کشاروزی گرفته تا گردشگری هستند. چین متعهد گردیده تا 16 درصد از نیاز های خود به انرژی را تاسال 2020 از منابع تجدید پذیر تهیه کند. همچنین برنامه دارد مبلغ 450 میلیارد دلار بر بازیافت ذباله و فن آوری ها پاک بر اساس برنامه توسعه پنج سال خود سرمایه گذاری کند.

متن کامل در ادامه ی مطلب.............

Posted in: دسته‌بندی نشده