شهرهای بدون دود و ماشین دنیا

بوینس آیرس- آرژانتین

شرح و توصیف هوای خوب این شهر به سالهای ۱۵۰۰ میلادی و کشف سرزمین آرژانتین توسط دریانوردان اروپایی باز می گردد. قوانین محدودیت رفت و آمد ماشین ها در شهر بوینس آیرس از ۴۰ سال پیش باز آغاز شد . یعنی از زمانی که هوای این شهر بسیار آلوده شده بود . مرکز بوینس آیرس و نقاط دیدنی و توریستی آن جزو پاک ترین نقاط این شهر محسوب می شوند و آب و هوایی بسیار مطبوع دارند. از سال ۱۹۸۶ به این سو دائما بر کوچه ها و خیابان هایی که تردد خودروها در آنها محدود شده و یا به کلی ممنوع می گردد، افزوده می شود و بجای آن پیاده رو هایی پهن و سرسبز و آرام و دلپذیر به وجود می آیند.

 

بارسلونا

بارسلونا – اسپانیا

بارسلونا دومین شهر بزرگ اسپانیاست. بخش های بزرگی از بارسلون جایگاه کوچه ها، خیابانها ، بازارها، بناها و کلیساهای بزرگ و باشکوه تاریخی است. در نقاط زیبا و دیدنی این شهر ، که گاه جهانگردان در کوچه پس کوچه های تنگ و باریکش گم می شوند ، اثر چندانی از صدای ماشین ها و دود و آلودگی خودروها نیست. هوای پاک این شهر، گردش در نقاط زیبای آن و لذت بردن از معماری تاریخی بارسلونا و نیز سپری کردن اوقاتی خوش در رستوران ها و کافه های کنار خیابان های این شهر را دو چندان می کند. بارسلون به خاطر داشتن پیاده رو هایی پهن و منظم و زیبا معروف است.

 

ملبورن

ملبورن – استرالیا

ملبورن استرالیا را بهشت عابران پیاده می نامند. در این شهر از تصادف خودرو ها با عابرین پیاده تقریبا خبری نیست. خیابان هایی پهن و پیاده رو هایی پهن تر که در سراسر شهر گسترده اند مردم را به دور از هیاهوی خودرو ها و عبور و مرور آنها نگه می دارند. پیاده رو هایی بزرگ و زیبا و مملو از فروشگاه ها، کتابفروشی ها، رستوران ها و کافه ها مردم را تشویق می کنند تا به جای سوار شدن بر خودرو ها و رانندگی در خیابان ها، خودروی خود را در خانه رها کرده و با پای پیاده در این شهر زیبا و کوچه های دل انگیزش قدم بزنند. در یک چنین شرایطی ملبورن به شهری سرزنده و زیبا اما بدون هیاهو و آلودگی و دود تبدیل شده است.

 

بوینس آیرس

ترجمه: دوستداران محیط زیست ایران

 

Posted in: دسته‌بندی نشده