برنامه زيست محيطي حفاظت از شقايق هاي دماوند

 

نگهباني از شقايق هاي دماوند

 

اطلاعیه گروه کوهنوردی کارخانحات سایپا جهت برگزاری برنامه حافظت از دشت شقایق دماوند در مورخه ۲۷/۳/۱۳۹۰

 

لطفا” برای دریافت اطلاعات  بیشتر   با شماره تلفن۰۹۳۹۳۵۷۵۳۲۰ و یا ۰۹۱۲۴۶۱۹۴۳۸ جناب آقای فرجی پور تماس حاصل نمائید.

 

قله دماوند و دامنه های پوشيده از شقايق آن اولين اثر طبيعی – ملی ثبت شده کشور است که گروههای زيست محيطی و مدافع آثار طبيعی و ملی را به نگهبانی از آن ترغيب می کند.

 

هر ساله در نيمه  دو فصل بهار با شکوفائی  گلهای شقايق در دشت های دامنه های قله دماوند و دشت لار اين دشت ها ميزبان هزاران نفر گردشگر و مسافر می باشند که به تماشای اين دشتهای زيبا می آيند. ولی متاسفانه بعضی از اين ميهمانان با کندن پياز گلهای شقايق به تخريب و نابودی اين دشتهای زيبا می پردازند.
گروههای کوهنوردی و نهادهای غير دولتی مدافع محيط زيست به منظور اعلام هشدار و جلوگيری از تخريب گسترده گلهای شقايق قله دماوند با حضور در دشتهای محل رويش شقايق از اين گلها نگهبانی می کنند.

 

اين طرح از سال 1384 هر ساله از 15 خرداد (روز جهاني محيط زيست) تا 13 تير (روز ملي دماوند) در روزهاي تعطيل برگزار می شود. از روز 21 خرداد ماه هر سال گروههای محيط زيستی مدافع محيط زيست با همراهی انجمن های کوهنوردی ايران نگهبانی از گلهای دشت شقايق را با حضور در دامنه های کوه دماوند در چند مرحله آغاز می کنند تا از انقراض اين گونه وحشی جلوگيری کنند.

 

علاوه بر نگهبانی از گلهای شقايق، گروههای کوهنورد زباله های انباشته شده در دشتها را که از سوی گردشگران در طبيعت رها شده اند جمع آوری و با پخش کيسه های زباله در گفتگو رو در رو با مردم به فرهنگسازی می پردازند.

 

اما با اين وجود موضوعي كه توسط دوستاني كه سالهاي پيش در مراسم مشابه حاضر بودند و همچنين توسط بسياري از گردشگران حاضر در منطقه تاكيد مي شد ، كاهش تعداد و تراكم سال به سال شقايقهاي بود. مهمترين علت اين موضوع را بويژه در دشت ، مي توان به حضور متراكم گردشگران و اتومبيل ها در منطقه نسبت داد. متاسفانه نابودي خاك و پوشش گياهي زير چرخ اتومبيل ها كه بي هيچ ضابطه اي در جايجاي منطقه به چشم مي خورند ، كمپينگ و جمعيت زياد بازديد كننده ها باعث شده تا رويشگاه پيوسته سابق به حالت لكه لكه در آمده و در خود لكه ها نيز استمرار حضور انسانها لگد مال شدن پوشش گياهي و كاهش تراكم گلها را در پي داشته باشد.  تلاش دوستان كوهنورد در مسدود كردن مدخل دشت و خارج ساختن اتومبيل هاي موجود ، بدليل تعداد بسيار بالاي اتومبيل ها ، چندان كارساز نشد چه بسا با شرايط موجود نمي توان از گردشگراني كه در نقطه اي مستقر شده اند توقع داشت خودروي خود را به چندصد متر دورتر منتقل كنند.

 

اينجا مسئوليت مديريت محيط زيست مطرح است كه با تدابيري مثلا مسدود كردن راههاي سواره رو ورود به دشت پيش از حضور گردشگران و ايجاد كريدور عبور با مصالح طبيعي ( مثلا سنگ چين بدون سيمان در فصل مناسب و با نهايت دقت و ظرافت ، كارگران توجيه شده و آموزش ديده و نظارت ويژه حتي استفاده از نيروهاي داوطلب NGO ها  از تخريب عرصه جلوگيري شود . البته منظور از مديريت به هيچ وجه اجراي طرحهاي به اصطلاح گردشگري و دخالت در طبيعت نيست ؛ چنين عرصه طبيعي بي نظيري فقط شايسته “گردشگري طبيعت” است نه هتل و رستوران و جاده آسفالته و … .

 

چيدن گلها از جمله موارد مورد نظر در گفتگوها بود. چيدن گل يا به عبارتي حذف اندام زايشي گياه ،  با ايجاد اختلال در امر تجديد حيات ، باعث به خطر افتادن استمرار وبقاي نسل گياه مي شود.

 

بياييد همه با هم نگذاريم تا پروانه اي از روي انگشت طبيعت بِپرد ، بَبري از در طبيعت بيرون رود ، و بدانيم اگر كِرم نبود طبيعت چيزي كم داشت .

 

بر كلام ناهماهنگ جدايي خط كشيم

 

و با الهام از طبيعت زيبايمان

 

در سرور آفرينش نغمه اي موزون سر دهيم .

 

باشد كه با تلاش همه سبز انديشان، گام هاي بلند و استواري در جهت آبادي و آباداني، حفظ محيط زيست و منابع طبيعي ايران عزيز برداشته شود و به اميد روزي كه خارهاي بيابان نيز در پناه عاشقان محيط زيست احساس امنيت نمايند.

 

 

بدينوسيله به اطلاع كليه اعضاي محترم تيم كوهنوردي سايپا مي رساند كه برنامه زيست محيطي حفاظت از شقايق هاي دماوند به شرح ذيل برگزار مي گردد:

 

نوع برنامه :زيست محيطي

 

زمان ثبت نام : يكشنبه 22 ارديبهشت 1390 از ساعت 15:30 الي 16

 

مسئول برنامه : ابراهيم فرجي پور

 

منطقه اجرا: پلور

 

زمان اجراي برنامه : 1 روزه – جمعه

 

زمان حركت : جمعه 27/03/90 – ساعت 5/4

 

محل حركت : ميدان كرج –  جنب سينماي هجرت

 

ايستگاه اول ميدان كرج جنب سينماي هجرت ساعت 5/4 ، ايستگاه دوم شركت سايپا ساعت 5، ايستگاه سوم ميدان آزادي جنب ايران فيلم ساعت 5/5

 

آدرس سایت گروه کوهنوردی سایپا

 

http://gmsaipa.blogfa.com/