انتقاد نماینده اصفهان از احمدی نژاد/ اظهارات نسنجیده مشکل اصفهان را معضل می‌کند

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با اشاره به مشکلات کمبود آب اصفهان را ناشی از بی‌عدالتی در تقسیم آب دانست و بیان داشت: به گفته خود رئیس جمهور آب جزو انفال عمومی محسوب می‌شود و مدیریت آن نیز بر عهده وزارت نیرو  است و سازمان آب منطقه‌ای و یا استانداری نباید دخالت کنند.

 اجازه‌های رئیس جمهور در برداشت آب سبب سوء استفاده چهارمحالی‌ها است
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال در سال‌های گذشته افزود: در این سفر به این استان اجازه داده شد، برای آب کشاورزی و موارد دیگر از آب زاینده‌رود استفاده کند، اما این اجازه منجر به سوء استفاده از آب منطقه شد.
رهبر اضافه کرد: در حالی‌که کشاورزان استان هم‌جوار با نصب لوله‌های با قطر 70 سانتی‌متری به کشاورزی در کوهستان می‌پردازند، کشاورز اصفهانی که نسل‌ها در زمین هموار گندم کاشته‌، نمی‌تواند از نان گندم دسترنج خویش استفاده کند.
وی تصریح کرد: 400 سال پیش زمانی که شیخ بهایی به تقسیم آب منطقه پرداخت، استان چهار محال روستایی کوچک بیش نبود و او بر این اساس عادلانه آب را تقسیم و تنظیم کرد.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: گرچه مردم استان هم‌جوار همگی برادران و خواهران ما هستند، اما امروزه نیز جمعیت این استان یک دهم جمعیت اصفهان است و باید تقسیم آب هم به نسبت جمعیت این دو استان انجام شود.

چهارمحالی‌ها از سخنان احمدی‌نژاد سوء برداشت نکنند
وی با اشاره به اینکه آب همچون نفت و گاز یک سرمایه ملی است، تاکید کرد: رئیس جمهور در سخنان خود به صراحت می‌گوید اگر چه به لطف خدا استان چهار محال و بختیاری از استان‌های پرآب کشور است، اما تصمیم‌گیری‌ها باید در مورد آب استان دقیق باشد تا نتیجه آن به زیان این استان و استان‌های دیگر نباشد؛ بنابراین منظور رئیس جمهور هرگز این نبوده که همه آب متعلق به یک استان است.
 از روی کاغذ نمی‌توان برداشت آب را مدیریت کرد
  رهبر افزود: در واقع مشکل آب اصفهان ناشی از ضعف مدیریت است، باید کارشناسانه و با نظارت عملی درباره  تقسیم آب تصمیم گرفت و نه از راه دور و از روی کاغذ آب را مدیریت کرد.

اظهارات نسنجیده مشکل اصفهان را معضل می‌کند
همچنین در خبر دیگری که در خبرگزاری فارس منتشر شده است، محمد تقی رهبر در جمع خبرنگاران نسبت به صحبت های اخیر احمدی نژاد در خصوص آب زاینده رود در استان چهارمحال بختیاری انتقاد کرده است. حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر در جمع خبرنگاران با اشاره به پرسش‌های فراوان نمایندگان مجلس از وزیر نیرو اظهار داشت: من نخستین امضا‌کننده پرسش از وزیر نیرو بودم و این پرسش در حد محاکمه هم می‌تواند مطرح شود
وی در ادامه به اظهارات رئیس جمهور در مورد آب زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: این اظهارات مشکل استان اصفهان در این مورد را به معضل تبدیل می‌کند.
نماینده مردم اصفهان با انتقاد شدید از این نوع اظهارنظرها و تصمیمات دولت گفت: مردم اصفهان به تازگی و با جریان یافتن آب در شهر جان تازه گرفته بودند اما با این اعمال مدیریت‌ها مجددا باید به فکر دیگری باشند.
وی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری به دلیل اینکه آب را در خانه خود دارد از موضع قوی‌تری برخوردار است، گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند که آب زاینده‌رود ملی است.
رهبر بیان داشت: رئیس جمهور در استان چهارمحال و بختاری گفته است این استان هر میزان که برای شرب، صنعت و کشاورزی نیاز دارد از زاینده‌رود برداشت کند و اگر آبی هم باقی ماند آن را به استان‌های دیگر انتقال دهد.
وی با اشاره به اینکه این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها نشانه ضعف سیاست‌گذاری است، افزود: ما دو بار با رئیس جمهور در این زمینه قبلا صحبت کرده بودیم اما اکنون با این اظهارنظرهای اخیر وی، در نخستین فرصت به خدمت رهبری می‌رسیم و حل این مسئله را از ایشان خواستار می‌شویم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیگر از مدیران دولتی ناامید شدیم و تنها امید ما درخواست از رهبر معظم انقلاب برای چاره‌اندیشی در این زمینه است.
وی با بیان اینکه آیت‌الله مظاهری رئیس حوزه علمیه استان اصفهان سال‌ها پیش هشدار داده بودند که این‌گونه اظهارنظرها هزارها کشته روی دست مردم قرار می‌دهد، گفت: جریان دوباره زاینده‌رود در اصفهان پس از شش ماه با این تصمیم بر کام مردم اصفهان تلخ شد.
رهبر بیان داشت: ضعف مدیریت در مسئله آب هم در حتی استان و شهرستان نیز مطرح است.

پی نوشت:
پرونده خشکی زاینده رود در این وبلاگ