دریاچه ی تنهای ارومیه

 

خب … دریاچه ی ارومیه باز هم فراموش شد. البته دریاچه حسب شرایط فصلی و بعد از تحمل گرمای تابستان و چشم انتظار بارش های پاییزی، در مهر ماه و اوایل آبان ماه خشک ترین روزهایش را می گذراند اما فعلا و از آن جا که ساختار اطلاع رسانی محیط زیست ایران ظرفیت پرداختن به بیش از یک موضوع را ندارد، برای موقت از ذهن ها پاک شده است. احتمالا با شروع بارش های پاییزی و زمستانی و افزایش ارتفاع سطح آب که هر سال از اواسط زمستان شروع می شود، دیگر کسی تا اواخر بهار سال آینده یادی از دریاچه نکند. در ماه های آینده احتمالا چند خبری هم حتی منتشر خواهد شد که ارتفاع سطح آب دریاچه یکی دو متری هم بالا آمده و …

علی الحساب تصویر زیر رو داشته باشید که آخرین تصویر فضایی گرفته شده توسط فضانوردان از دریاچه است. تصویری که به وضوح شرایط بحرانی بخش جنوبی رو از منظر تشکیل مساحت های نمکی به نمایش می گذاره. تاریخ این تصویر مربوط به 2011 09 02 است.

 

 

دریاچه ی ارومیه

 

 Image Science and Analysis Laboratory, NASA-Johnson Space Center. “The Gateway to Astronaut Photography of Earth.”

امروز و در این مطلب می خوام به نکته ای اشاره کنم که اخیرا به نظرم اومده. اینکه تغییرات در بخش های جنوبی دریاچه کمتر و در بخش شمالی افزایش پیدا کرده. برای اینکه منظورم رو بهتر نشون بدم باید نگاهی به تصویر زیر بندازید. اگر دقت کنید در تصویر زیر تفاوت سال بیست مهر ماه 2008 و 2010 نشون داده شده. همونطور که در تصویر مشخص هست بیشتر تغییرات در طی این دوره در بخش های جنوبی دریاچه به وقوع پیوسته گرچه در بخش های شمالی هم کاهش مساحت کامل محسوس بوده.

 

دریاچه ی ارومیه در طی یک دوره ی دو ساله

 

 حالا به تصویر زیر دقت کنید که مقایسه ی بیست مهر سال گذشته با امسال هست. 

 

دریاچه ارومیه بیست مهر 1389 و بیست مهر 1390

 

همونطور که می بینید خوشبختانه مساحت دریاچه نسبت به سال گذشته تغییر بسیار شدیدی نداشته که می تونه بخشی به علت ترسالی ها در منطقه باشه که گرچه دریاچه رو نجات نداده اما از بدتر شدن شرایط هم جلوگیری کرده. اما نکته ای که می خواستم بهش اشاره کنم تغییرات در بخش های شمالی دریاچه است که با کمی دقت قابل مشاهده است. اگر روی تصویر کلیک کنید می تونید واضح تر ببینید. به نظر می رسه با وجود توقف نسبی کاهش مساحت، در بعضی بخش های شمالی به ویژه در قسمتی که بریدگی رخ داده همچنان تغییرات محسوس بوده. شاید این ناهمگنی در تغییرات مساحت دریاچه در بخش های شمالی و جنوبی رو بشه تا حدی به میانگذر مرتبط کرد.

در نهایت تصویر آخر نشون میده که دریاچه در طی دوره 2008 تا 2011 در روز بیست مهر چه میزان افت مساحت داشته. بر اساس محاسبات من دریاچه در این مدت هزار کیلومتر مربع از پهنه ی آبی خودش رو از دست داده که در واقع معادل اون بخشی است که در تصویر زیر به رنگ آبی دیده میشه.

 

تغییرات سه ساله ی دریاچه ی ارومیه از 2008 تا 2011

 

 

Posted in: دسته‌بندی نشده