دو محیط بان در انتظار اعدام؛ حکمی که محیط زیست را خلع سلاح می کند

از وبلاگ محیط بان

در حال حاضر دو محیط بان که در درگیری با شکارچیان غیر مجاز مرتکب قتل غیر عمد شده اند در نوبت اعدام قرار دارند و برای آنها حکم اعدام صادر شده است. صدور این حکم در حالی است که این دو، در حین خدمت و به منظور جلوگیری از ورود متخلف و شکار غیرقانونی، مرتکب این قتل شده اند.
اسد تقی زاده محیط بان اداره محیط زیست کهگلیویه و بویراحمد از شهریور سال 86 به دلیل درگیری با پنج شکارچی متخلف و حرفه ای در منطقه حفاظت شده دنا در زندان به سر می برد و حکم قصاص برای او صادر شده است. بررسی ها نشان می دهد که این محیط بان به همراه همکاران خود در حین انجام ماموریت، تمامی مجوزهای لازم برای برخورد با متخلفان و حفاظت از محیط زیست در اختیار داشته است.

درباره اسد تقی زاده باید گفت که متخلفان که یک کل وحشی را در ارتفاع سه هزار متری شکار کرده بودند با مقاومت شدید محیط بانان دلسوز محیط زیست مواجه شدند و برای فرار از مهلکه به سمت محیط بانانی که آنها را تعقیب می کردند شلیک کردند و محیط بانان نیز به حمله آنها پاسخ دادند که این زد و خورد، به کشته شدن یکی از متخلفان مسلح منجر شد.
پس از این حادثه، سازمان محیط زیست برای این محیط بان سه وکیل اختیار کرد اما حکم صادره از سوی قاضی، این محیط بان را محکوم به اعدام کرد. این در حالی است که محیط بان تقی زاده در حین درگیری با اشرار مجوز حمل سلاح و کارت ضابط دادگستری و گواهی آموزش نظامی به همراه سایر مدارک را در اختیار داشته و به لحاظ قانونی تنها انجام وظیفه کرده است. (خبرآنلاین)

اجرای حکم اعدام، محیط بانان را خلع سلاح می کند
در روزهای گذشته خبر کشتن خرسهای قهوه ای در منطقه سمیرم توسط شکارچی ها در رسانه ها خبر ساز شده است. در کنار همه مشکلات فرهنگی و اخلاقی که سبب پدید آمدن این حوادث می شود باید پذیرفت ضعف امکانات فنی و حفاظتی در سازمان حفاظت از محیط زیست می تواند باعث ویرانی بیش از پیش اوضاع ویران محیط زیست ایران شود.
اجرای حکم اعدام محیط بانان در واقع باعث خلع سلاح آنها می شود و در حالیکه بیش از 112 محیط بان توسط شکارچی های غیر مجاز به شهادت رسیده اند آنها دیگر جرات استفاده از اسلحه در برابر شکارچی ها را نخواهند داشت.
در حالیکه وضعیت سازمان محیط زیست در دفاع از مناطق حفاظت شده کشور در سایر بخش ها اصلاً مناسب نیست، خلع سلاح محیط بانان می تواند اوضاع حفاظت از مناطق حفاظت شده ملی را بیش از پیش در مسیر سراشیبی قرار دهد.

سی در صد کمتر از استاندارهای جهانی
بر اساس استاندارهای جهانی 10 درصد از مساحت هر کشوری باید به مناطق حفاظت شده اختصاص یابد و این در حالیست که مساحت مناطق حفاظت شده در ایران حدود 7 درصد مساحت کشور است که بر این اساس می توان گفت میزان مناطق حفاظت شده ایران 30 درصد کمتر از استاندارهای لازم است. این در حالیست که همان 7 در صد هم به شکلهای مختلف مورد تعرض قرار می گیرد.

جاده، شهرک، پالایشگاه، پادگان  و… در مناطق حفاظت شده
همانطور که گفته شد در سالهای گذشته بسیاری از مناطق حفاظت شده به شکلهای مختلف مورد تعرض قرار گرفته است. از تنگ صیاد تا بمو، از پارک ملی کویر تا جنگلهای حراء ، از کلاه قاضی تا پارک ملی گلستان هر کدام به شکلی مورد تعرض قرار گرفته است.
در حالیکه بر مبنای ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه تخریب و تجاوز به این گونه محیط های ارزشمند حفاظت شده و پارک های ملی مطلقاً ممنوع و جرم بوده و سازمان حفاظت محیط زیست باید از هر جا که متوجه این جرم و بی قانونی آشکار گردید، مانع از ادامه تجاوز و تخریب گردد متاسفانه سازمان ملی محیط زیست اقدام جدی و بازدارنده ای در این خصوص انجام نداده است و یا اقدامات انجام شده در برابر تخریب های صورت گرفته قابل ذکر نیست.
برای مثال در آخرین نمونه از این تعرضات به مناطق حفاظت شده، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت با واگذاری 870 هکتار از اراضی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان به منظور توسعه شهر جدید بهارستان موافقت کرده است.

112 شهید محیط بان، 420 شهید و معلول جنگلبان
در سالهای گذشته حدود 112 محیط بان در دفاع از محیط زیست وطن شهید شده اند و تعداد زیادی نیز معلول و جانباز شده اند ، همچنین گفته می شود مجموع شهدا و معلولان جنگلبان کشورمان به عدد 420 می رسد و این در حالیست که طبق گفته فعالان محیط زیست شاهد مجازات جدی قاتلان و ضاربان این افراد که عمدتاً از شکارچی ها و قاچاقچی های چوب بوده اند نبوده ایم.

کمبود 14 هزار محیط بان در سازمان محیط زیست
به گفته محمد باقر صدوق معاون سابق محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست حدود 17 میلیون هکتار تحت حفاظت این سازمان است که اگر برای هر هزار هکتار آن یک محیط بان نیاز باشد در کل باید حدود 17 هزار محیط بان داشته باشیم. این در حالیست که
هم اکنون دو هزار و 700 محیط بان در کشور وجود دارد که با توجه به نرم جهانی به بیش از 14 هزار محیط بان در کشور نیاز است.

حکم اعدام دو محیط بان سازمان محیط زیست متوقف شد
در حالیکه صبح امروز رئیس سازمان محیط زیست کشور خبر از متوقف شدن رای اجرای اعدام محیط بانها داده است و گفته تلاش سازمان محیط زیست کشور برای نجات جان این ماموران دولت ادامه دارد، دوستداران محیط زیست در سراسر ایران با حساسیت فراوان پیگیر سرنوشت این دو محیط بان هستند و امیدوارند هر چه سریعتر حکم لغو قطعی اعدام این دو از سوی مراجع قضایی صادر شود.

+ این نوشته بار نخست در تارنمای بنیاد پاسارگاد منتشر شده است.

Posted in: دسته‌بندی نشده