چنگی دیگر بر صورت محیط زیست اصفهان؛ 870 هکتار از پارک ملی کلاه قاضی پرید

در حالیکه اصفهان و اصفهانی ها این روزها عزادار زاینده رود هستند، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت با واگذاری 870 هکتار از اراضی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان به منظور توسعه شهر جدید بهارستان موافقت کرده است. به گزارش سبزپرس ، این موافقت در حالی صورت می گیرد که با گذشت نزدیک به 5 ماه از تاریخ این مصوبه و نیز با گذشت سه ماه از ابلاغ آن توسط دولت به دستگاههای اجرایی و قضایی، سازمان محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور کوچکترین واکنشی به این مصوبه مبنی بر غیر قانونی بودن واگذاری اراضی پارک ملی کلاه قاضی نداشته اند.
این در حالیست که بر اساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست هر گونه دخل و تصرف در پارکهای ملی ممنوع و غیر قانونی اعلام شده است و مرتکبین بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی به مجازات یک ماه تا یک سال حبس باید محکوم شوند.
پیش از این کنار گذر شرقی و کنار گذر غربی اصفهان بخش هایی از پارک ملی کلاه قاضی و پارک ملی قمشلو را مورد تصرف قرار داده بود.
همچنین در دو سال گذشته و بر اساس مصوبه دولتی ایجاد پالایشگاه جدیدی در کنار پالایشگاه قدیمی اصفهان با عنوان توسعه پالایشگاه اصفهان در مجاورت شهر اصفهان و در محدوده 5 کیلو متری مرکز شهر انجام شده بود. این در حالیست که طبق ضوایط احداث صنایع در شعاع 50 کیلومتری شهرهای بزرگ ممنوع است.
همانطور که مشاهده می شود در سالهای گذشته مصوبات دولتی که بعضاً بر خلاف قانون اساسی، قوانین رایج کشوری و مصوبات هیئت وزیران است بیشترین آسیب را به محیط زیست استان اصفهان وارد کرده است.

Posted in: دسته‌بندی نشده