تغییر اقلیم دهان پسته ها را بست

 

تیتر را که دیدم، چند بار خواندم تا مطمئن بشوم: افزايش توليد پسته دهان‌ بسته به دليل مشكل تغيير اقليم!

دقت کنید: رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي پسته كرمان گفت: امسال به دليل مشكل تغيير اقليم، درصد برداشت پسته دهان بسته زياد شده است. 

و توضیحات: وي تصريح كرد: ‌پسته امسال عاري از هرگونه آفت‌زدگي بوده و محصولي سالم است اما به دليل مشكل تغيير اقليم و گرم و سرد شدن هوا امسال توليد پسته دهان‌بسته افزايش يافته است.

این خبر دو وجه دارد. از یک سو جای خوشحالی است که آگاهی پیرامون تغییرات اقلیمی در حال افزایش است. در مجموع استفاده از این ترکیب و ارتباط دادن آن با تغییرات دمایی خودش یک قدم رو به جلو برای آمادگی برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم و تلاش برای کنترل آن است. این وجه اول!

در سوی دوم، اگر قرار باشد این ترکیب، یعنی تغییر اقلیم، بدون هیچ دقتی و هر جایی و به هر صورتی استفاده شود و جای هر موضوع یا عنوان دیگری را بگیرد، این آنقدر خطرناک هست که منافع حالت اول را به طور کلی از بین ببرد. این موضوع زمانی حاد می شود که یک فرد اجرایی، بدون پشتوانه ی هیچ مطالعه ی علمی یا سند معتبر پژوهشی، ادعا کند که یک تغییر کوتاه مدت آب و هوایی (که ممکن است هیچ ارتباطی با تغییر اقلیم نداشته باشد) همان تغییرات اقلیمی است و باعث بسته شدن دهان پسته ها هم شده است.

من باز هم تاکید می کنم که این فضای آشفته ی اظهارنظر به دلیل کم کاری کسانی است که بایستی در این حوزه مشغول پژوهش باشند. کسانی که باید با مطالعه ی تعاملات دما و رطوبت و رفتار محصول پسته به یک نتیجه گیری دقیق علمی برسند.

حالا شما به عنوان مخاطب این سایت اگر دوست دارید یک مقاله ی در زمینه ی اثرات تغییرات اقلیمی بر میوه ها مطالعه کنید به این مقاله سری بزنید.

Luedeling E, Girvetz EH, Semenov MA, Brown PH, 2011 Climate Change Affects Winter Chill for Temperate Fruit and Nut Trees. PLoS ONE 6(5): e20155. doi:10.1371/journal.pone.0020155

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0020155

Conclusions/Significance

The extent of projected changes in winter chill in many major growing regions of fruits and nuts indicates that growers of these commodities will likely experience problems in the future. Mitigation of climate change through reductions in greenhouse gas emissions can help reduce the impacts, however, adaption to changes will have to occur. To better prepare for likely impacts of climate change, efforts should be undertaken to breed tree cultivars for lower chilling requirements, to develop tools to cope with insufficient winter chill, and to better understand the temperature responses of tree crops.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده