تولد یک گورخر ایرانی در اسمیت‌سونیان/عکس

 


خبر انلاین :


بهنوش خرم‌روز: تغییرات آب‌و‌هوایی، گسترش شهرنشینی، کشاورزی و دامپروری، شکار و یا به اسارت گرفتن غیرقانونی و عواملی از این قبیل، موجب شده که بسیاری از جانوران ساکن زمین در معرض خطر انقراض قرار بگیرند. یکی از این جانوران، گورخر پارسی است.


به گزارش وایرد، سه روز پیش یک کره گورخر ایرانی در مرکز حفاظت از محیط زیست اسمیت‌سونیان در آمریکا متولد شده است. اسمیت‌سونیان یکی از مراکز تخصصی نجات موجودات در حال انقراض سراسر دنیا است.


این کره گورخر ایرانی ماده است و هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. به گفته مسئولین، این کره کاملا قوی و سالم است. بعد از 16 سال،‌ این اولین بار است که یک کره گورخر ایرانی در اسمیت‌سونیان به دنیا می‌آید. با ورود این کره تازه‌وارد، تعداد گورخرهای ایرانی ساکن آمریکای شمالی به 26 راس می‌رسد.


کره گورخر پارسی تازه‌وارد کاملا سالم و قوی است


گورخر ایرانی  در واقع از بیابان‌نشین‌های خانواده اسب است. آن‌ها در اصل بومی سوریه، ایران، پاکستان، هند و تبت بوده‌اند. اما در حال حاضر تنها در دو منطقه حفاظت‌شده در ایران می‌توان آن‌ها را یافت. به اسارت گرفتن غیرقانونی، خشکی و رقابت با دام‌های اهلی در چرا،‌ از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت گورخرهای ایرانی است. در حال حاضر تنها 600 راس گورخر پارسی روی زمین زندگی می‌کنند.