روزگار سياه سومالي !

سومالي !

اينجا سومالي است؛ كشوری در شرق قاره آفریقا كه موگادیشو نام پايتخت آن است. این كشور بیشترین مساحت منطقه استراتژیك شاخ آفریقا را به خود اختصاص داده و با ۶۳۷ هزار كیلومتر مربع مساحت، در غرب اقیانوس هند قرار دارد، اما یكی از كشورهایی است كه بیشترین شمار افراد آواره و بی‌خانمان را در سطح جهان دارد. اين در حالي است كه بحران خشكسالي در يك ماه اخير كمر خم شده مردم مسلمان سومالي را شكسته و هزينه هاي بسياري را بر آنها تحميل كرده است.

كودك قحطي زده

قحطي و گرسنگي در حالي جان کودکان سوماليايي را مي گيرد که سازمان ملل متحد درباره فراگير شدن قحطي در تمام مناطق جنوبي سومالي هشدار داده و اعلام کرده است که بحران در اين کشور دست کم براي سه تا چهار ماه ديگر نيز ادامه داشته و وخيم‌تر نيز خواهد شد. سازمان ملل متحد وضعيت کنوني در شرق و شاخ آفريقا را بدترين خشکسالي در ۶۰ سال گذشته و همچنين بدترين بحران انساني در جهان توصيف كرده است.

لازم به ذكر است كه سازمان ملل هنگامي به طور رسمي قحطي را در يك منطقه معرفي مي كند كه سه وضعيت مهم در ان رخ داده باشد ؛ نخست اینکه حداقل برای ۲۰ درصد از جمعیت، میزان غذای در دسترس کمتر از ۲۱۰۰ کیلوکالری در روز باشد. دوم اینکه بیش از ۳۰ درصد کودکان باید دچار سوءتغذیه شدید شده باشند و در نهایت، میزان مرگ و میر به دلیل کمبود غذا در هر روز، باید به ۲ مرگ در هر ۱۰ هزار نفر، یا ۴ مرگ در هر ۱۰ هزار کودک رسیده باشد.

پناهگاهي براي قحطي زدگان

اين در حالي است كه سومالي در چند هفته اخير سياه ترين روزگار خويش را سپري مي كند و در اين بين كودكان بسياري در سونامي قحطي و خشكسالي اين سرزمين به خاك سپرده شده اند.کارشناسان برنامه محیط زیست ملل متحد پیش از این اعلام کرده بودند که بخش مهمی از وضعیت فعلی سومالی به دلیل تخریب گسترده جنگل و منابع طبیعی و همچنین جنگ طولانی مدت است.