معلمی در سفر – 83

برد محیط زیست …

برد محیط‌زیست را دو ماهی می‌شود راه انداخته‌ایم. بردمان دو هفته یک بار به روز می‌شود. روی برد سبزمان، خبرهای روز، مطالب جالب و یا مطالب مناسبتی می‌چسبانیم. اولش نمی‌دانستم نتیجه چه می‌شود، بچه‌ها استقبال می‌کنند یا نه. اما بازخوردها خوب بود. حتی بیشتر از انتظارم بود. جابجا از میان حرف‌های بچه‌ها و اشاره‌هایشان می‌فهمم مطالب برد را دیده‌اند. البته هنوز همه بچه‌ها درگیر برد نشده‌اند.

اولش اصل خبرها را روی برد می‌چسباندم. خبرها پر مطلب و خواندنش برای بزرگترهای اینجا  سخت بود، چه برسد به بچه‌ها. حالا حجم مطلب کم شده است و عکس بیشترین سهم را دارد.

بچه‌ها و بزرگ‌ترها درباره خانم حنا* و ویژگی‌هایش مدام سوال می‌پرسیدند. آخرش به این نتیجه رسیدم یک سری مطلب جمع کنم و به دیوار بزنم تا آدم‌ها جواب بگیرند. سعی کردم این مطالب را هم خلاصه و ساده کنم، اما تا یک جایی می‌شد این کار را کرد. توضیح عادت‌هایش، رژیم غذاییش، اینکه بومی کجاست، نامش از کجا آمده، بیماری‌هایش و … . نگران بودم خوانده نشود. اما برایم جالب بود، از سمانه سوم دبستانی، تا دخترهای بزرگ، تا مربی‌ها مطالب را می‌خواندند و نکته‌های جالبی از درونش بیرون می‌کشیدند. جذابیت خانم حنا باعث شده بود متن طولانی هم خوانده شود.

ام‌البنین چند روز پیش آمد و پیشنهاد داد یک عکس‌هایی که در خانه دارد را بیاورد و روی برد بچسباند. این را نشانه وارد شدن به یک مرحله جدید می‌بینم. اینکه برد محیط زیست پذیرفته شد، خوانده شد و حالا بچه‌ها دلشان می‌خواهد مطالب‌شان روی آن چسبانده شود …

—–

* خوکچه هندی سه ماه و نیمه بچه‌های انجمن که خودشان با رای گیری این نام را برایش انتخاب کردند.

دسته‌بندی شده در: م.م یک معلم محیط‌ زیست, مغز مشغولی‌ها در سفر