پیگیری‌های موفق شهرداری یزد برای ثبت ملی شهر زیورآلات سنتی

 «یزد شهر طلا و زیورآلات سنتی ایران شد»؛ برندی که شاید قبل از اعطای رسمی آن به یزد، در تمام ایران و حتی بسیاری از کشورهای جهان نیز متعلق به یزد بود.

طلا و زیورآلات سنتی یزد با عیاری بالا و طرح‌هایی خاص، هنرمندانه و منحصر به فرد، از گذشته‌های دور تاکنون تنها در همین دیار و توسط دست‌های هنرمندان و صنعتگران همین شهر تولید و روانه بازار می‎شده است؛ طلایی که برای همه ایران از کیفیت و ارزش‌گذاری بالایی برخوردار است.

دستگاه‌هایی مانند اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با توجه به وظیفه‌ی تعریف شده خود در این حوزه ورود کردند، اما تفاوت یزد با بسیاری از نقاط کشور، حضور و مشارکت پررنگ شهرداری در پیگیری ثبت آثار ناملموس این دیار است؛ آثار متعددی که پیگیری پرونده‌های آن مانند کیک یزدی، نبات، شولی و ماقوت با وجود تعریف نشدن وظایف مشخص و اختصاص بودجه‌های مشخص توسط شهرداری انجام شد.

«علیرضا ثواچه» مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که اقدامات قابل توجهی از سوی شهرداری برای ثبت میراث ناملموس طلا و جواهرات سنتی یزد انجام شده است، می‌گوید: در خصوص پیگیری پرونده این مسئله، شهرداری اعتباری بیش از 400 میلیون ریال صرف تحقیق و پژوهش، بررسی و جمع آوری مطالب و محتواهای مورد نیاز برای تمام آثار ناملموس در بازه زمانی کمتر از یک سال شده است.

وی اضافه می‌کند: پرونده ثبت ملی طلا و زیورالات شامل اطلاعات آماری استان و شهریزد، تاریخچه و قدمت شهر و استان یزد، اطلاعات و آمار مربوط به حوزه تولید زیورآلات سنتی اعم از صنعتگران فعال، کارگاه‌های بزرگ و کوچک و پیشکسوتان گردآوری شده است.

وی با اشاره به دیگر اطلاعات این پرونده، تصریح می‌کند: اطلاعات مربوط به حوزه صادرات شامل بازارچه‌های موقت و دائمی، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، میزان صادرات، شرکت‌ها و موسسات تجاری، فروشگاه‌های صنایع دستی بوده است.

این مسئول به اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش در یزد اشاره و بیان می‌کند: در زیرمجموعه توسعه و ترویج زیورالات شهر سنتی یزد اطلاعاتی شامل مراکز آموزشی و دانشگاه‌های مرتبط، طراحی و نمونه سازی محصول، شناسایی و اصلاح طرح‌ها، مهر اصلت ملی، نشان مرغوبیت بین اللملی، تدوین استاندارد ملی، تدوین استاندارد آموزش ملی، تولید فیلم و محتوای اموزشی و المان شهری از دیگر برنامه‌های این بخش بود.

وی توجه به ظرفیت گردشگری و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی مانند موزه‌ها و گالری‌ها و همچنین بناهای ثبت ملی شده را مشمول این پرونده می‌داند و می‌گوید: در خصوص مشکلات بخش‌های غیردولتی مانند انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین شرکت‌های تعاونی نیز اطلاعات جامعی گرداوری شد.

ثواچه با بیان این که پیگیری مسائل تبلیغاتی و تولید محتوایی مانند کتاب و وبسایت و همچنین تصاویر مربوطه نیز در قالب این پرونده پیگیری شد، عنوان می‌کند: برای تشکیل این پرونده با هدف به ثبت رسیدن یزد به عنوان شهر ملی صنایع دستی (زیورآلات سنتی) اقدام شد.

البته باید توجه داشت که ثبت جهانی این شهر ملی نیز اهتمامی بیش از پیش میان دستگاه‌های استان را می‌طلبد تا بتوانیم پرونده این شهر را با ثبت برند یزد به عنوان شهر جهانی طلا و زیورآلات سنتی ببندیم و افتخاری دیگر برای این دیار رقم بزنیم و با حمایت از این برندسازی، منافع ملیو  استانی ذی نفعان و مردم را با توسعه اقتصادی و فرهنگی تقویت کنیم.