نامه به دادستان مازندران درباره‌ی دماوند

انجمن دوستداران دماوندکوه، شکایتی را با موضوع تخریب و آلودگی کوه دماوند، تقدیم دادستان مازندران کرده است. نکته‌ی مهم برای کوه‌نوردان این است که در این طرح شکایت، یکی از موردهای شکایت، «مسایل مربوط به گردشگری و کوه‌نوردی» ذکر شده است. متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

دادستان و رییس محترم شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا جعفری

موضوع: مشکلات زیست محیطی قله دماوند

با سلام و دعای خیر

دماوند، بلندترین قله ایران و به عنوان یکی از قله­ های مخروطی شاخص در جهان از نظر طبیعی، دماوند زیست بوم بی‌نظیری است که گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی را در خود جای داده است که برخی از آن ها انحصاری ایران می باشند. دماوند نمونه برجسته‌ای از مظاهر عظمت پرودگار است که نقش به سزایی در زندگی مردمان مازندران و کشور ایفا می نماید. با این مقدمه و بر اساس ملاقات حضوری نمایندگان انجمن دوستداران دماوند کوه با جنابعالی برخی از مشکلات زیست محیطی این کوه بزرگ به استحضار ایفاد می گردد.

1- معدن کاوی در دامنه های شیبدار و ارتفاعات بیشتر از 2000 متری که خوشبختانه با تلاش مسئولین محترم قوه قضاییه و انجمن دوستداران دماوند کوه و اهالی محترم رینه، بخش بزرگی از آن ها تعطیل شده اند ولیکن مجوز آن ها لغو نگردیده و هر آن امکان بهره برداری مجدد وجود دارد. هر چند یک معدن هنوز در منطقه فعال است و به تازگی هم برداشت های سنگی از دامنه های دماوند صورت می گیرد.

2- جاده سازی در سال های گذشته و بهسازی آن ها در حاضر و همچنین جاده سازی جدید در دامنه های دماوند که همه آن ها ظاهرا بدون مجوز و به خصوص در دامنه شمالی در حجم زیاد به بخش مهمی از مراتع منطقه آسیب زده است. جاده غربی و گسترش آن تا منطقه داغ حتی تا ارتفاع بیش از 3000 متری نیز آسیب جدی به پوشش گیاهی کم نظیر منطقه وارد ساخته است. ضمن این که ساخت و سازهای در اطراف روستاها ادامه دارد هر چند با تلاش های مسئولین منطقه  بخشی از آن ها تخریب شده اند.

3- جاده جنوبی که به طور غیر مجاز در سال های قبل بدون مجوز  تا ارتفاع حدود 3000 متر کشیده شده است یکی از مهم ترین عوامل تخریب دماوند به لحاظ مسائل مربوط به گردشگری و کوهنوردی می باشد. ساده سازی مسیر صعود از طریق جاده و حضور بیش از ظرفیت اکولوژیک منطقه سبب تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک شده است. وجود امکانات پناهگاهی و شبه رستورانی در ارتفاع 4200 متری که ظرفیت حدود 200 نفر را دارد در طول تابستان حضور جمعیت بین 2500-2000 نفردر یک آخر هفته در آن حضور دارند، سبب شده است که این بخش هم به شدت آسیب ببیند و حجم انبوه زباله و فضولات بر جای مانده از کوهنوردان موجب آلودگی منابع آب و خاک دماوند شده است. وجود این جاده که شرایط کوهنوردی را سهل می کند سبب شده که افراد نا آشنا به فنون کوهنوردی نیز به منطقه بیایند و اثرات مخرب بر جای بگذارند. وجود ماشین های مسافرکش و قاطرهای حمل بار نیز به تشدید تخریب منطقه کمک می نمایند. در مسیرهای صعود بخش زیادی از عرصه پوشش گیاهی کم نظیر قله دماوند توسط پاکوب های متعدد کوهنوردی از بین رفته است. لذا برای کاسته شدن از روند تخریب و حفظ سلامت کوهستان بسته شدن این جاده ضروری به نظر می رسد. لذا با توجه به جدیت و علاقه مندی جنابعالی در خصوص حفاظت از عرصه های طبیعی که مسبوق به سابقه است استدعا داریم دستور دهید که  در راستای حل معضلات قله دماوند مساعدت ها و اقدامات لازم صورت گیرد.

انجمن دوستداران دماوندکوه

Posted in: دسته‌بندی نشده