12 نوع جلبک دریاچه ارومیه در معرض تهدید جدی

رئیس محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آستانه تحمل شوری آرتمیای دریاچه ارومیه،250 گرم در لیتر است.حمید رعناقد افزود: درحال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه 2.2 میلیارد متر مکعب است و درجه شوری آن به فوق اشباع و به بیش از 350 گرم در لیتر رسیده که سبب شده حیات این موجود آبزی با تهدید جدی روبه رو شود.

رعناقد ادامه داد: با چنین وضعیتی 12 نوع جلبک با تهدید جدی مواجه بوده که قادر به ادامه حیات در دریاچه ارومیه نیستند.وی با بیان اینکه آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه 10 درصد است، اظهار کرد: نمی‌توان گفت آرتمیای دریاچه ارومیه به وضعیت خط قرمز نزدیک شده است چرا که این موجود آبزی در قسمت‌هایی از دریاچه ارومیه به خصوص در مصب رودخانه‌ها که تلاقی آب شور و شیرین بوده و همچنین در حاشیه شرق دریاچه زرینه‌رود و سیمینه‌رود که غلظت شوری آن 200 گرم در لیتر است قادر به ادامه حیات خود می‌باشند.

رئیس محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: در چنین شرایط بحرانی 5000 قطعه فلامینگو وجود داشته که به طور کلی از بین نرفته است و به علت شوری آب دریاچه ارومیه به صورت پراکنده در مصب رودخانه نازلوچای که زیستگاه فعلی آرتمیا هست، تجمع یافته‌اند.

وی به مهم‌ترین اقدامات این سازمان در راستای حفظ و تکثیر آرتمیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بهره‌برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه را در15 طرح معرفی کرده است و با مجوز این سازمان مقداری سیست آرتمیا به جهت حفظ تنوع ژنتیکی آن که در سال‌های گذشته از دریاچه ارومیه رصد شده بود، خریداری و در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند.

رعناقد ادامه داد: پایش کمی و کیفی سیست خریداری شده در مرکز تحقیقات آرتمیای ارومیه کشور، شناسایی مکان‌های مستعد پرورش آرتمیا در حواشی دریاچه ارومیه و ایجاد استخرهایی برای پرورش دوباره آرتمیا، گامی در جهت حفظ و تکثیر این موجود آبزی و احیاء آن است.

رئیس محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ارزش ژنتیکی آرتمیای دریاچه ارومیه را بسیار مهم‌تر از ارزش اقتصادی عنوان کرد و گفت: هرچند که آرتمیای دریاچه ارومیه از لحاظ اقتصادی ارزش بسیار بالایی دارد اما با بهره‌برداری اصولی و علمی این موجود آبزی می‌توان علاوه بر تأمین احتیاجات داخلی کشور با صادرات مقادیر مازاد این محصول به صورت قابل توجهی برای کشور ارزآوری داشت و به رشد اقتصادی آن کمک شایانی کرد.

به گزارش ایسنا، آرتمیا Artemia به عنوان یک جانور سخت پوست در آب‌های غلیظ و بسیار شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه نیز یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود.