سازمان بهداشت جهانی: هر سال دو میلیون نفر در اثر آلودگی مواد غذایی می‌میرند

سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در سراسر جهان هر سال دو میلیون نفر در اثر مسمومیت و آلودگی مواد غذایی جان خود را از دست می‌دهند.بیانیه سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی بهداشت که هر سال در ۷ آوریل برگزار می‌شود منتشر شده است.

مارگرت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی، صبح امروز، پنجشنبه ۲ آوریل درباره بهداشت غذایی و مقابله با مواد غذایی آلوده و فاسد در جهان گفت: «تجارت جهانی همکاری در سطح بین‌المللی برای امنیت غذایی ساکنان جهان را ضروری‌تر کرده است. تجارت جهانی باعث شده که بسیاری از مواد غذایی به باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد شیمیایی مضر آلوده شوند.»

به گفته مارگرت چان « در روزگار ما، آلودگی منابع غذایی در یک سطح اقلیمی به سرعت به یک مشکل جهانی بدل می‌شود. بررسی علل مسمومیت غذایی هم بسیار پیچیده‌ شده است. در یک بشقاب غذا، امروزه مواد غذایی مختلفی از نقاط گوناگون جهان قرار دارد.»سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که انسان‌ها در سراسر جهان در اثر آلودگی مواد غذایی و منابع آب به ۲۰۰ نوع بیماری اعم از انواع اسهال‌ها تا سرطان مبتلا می‌شوند.

مسمومیت غذایی بوتولیسم یکی از خطرناک‌ترین مسمومیت‌های غذایی است که در اثر مصرف مواد غذایی آلوده به ویژه انواع غذاهای کنسرو‌شده گیاهی و گوشتی، فرآورده‌های دریایی تهیه‌شده به روش سنتی (ماهی شور دودی شده، ماهی تخمیر شده، اشپل) و به ندرت فرآورده‌های لبنی رخ می‌دهد. این بیماری یکی از مشکلات بهداشتی برخی از کشورهای جهان به ویژه ایران است.

در تابستان سال گذشته، در ایران استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی خبرساز شد. برخی از تولیدکنندگان محصولات لبنی روغن پالم را که ارزان‌قیمت‌تر است جایگزین چربی طبیعی کرده بودند. روغن پالم در قلب و عروق رسوب می‌کند و ممکن است سرطان‌زا باشد.

آلودگی خاک هم یکی دیگر از منابع آلودگی غذا در ایران است. به گفته سعید سلیمانی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی «هر ایرانی سالانه حدود نیم کیلوگرم سم کشاورزی مصرف می‌کند.».در ١٠‌سال گذشته مصرف کودهای شیمیایی و سموم در تولیدات کشاورزی از ٢/۵ به ۶/۵ میلیون تن افزایش داشته است.