تشدید خطر آلاینده‌های محیط زیستی برای خرس‌های قطبی

کارشناسان حیات وحش معتقدند سلامت و حیات خرس‌های قطبی بیش از آنچه که در گذشته تصور می‌شد در معرض خطر است.کارشناسان با ارزیابی شرایطی که بر حیات این گونه جانوری تاثیر می‌گذارد، اعلام کردند: اگرچه تغییرات جوی بزرگترین تهدید به حساب می‌آید آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی و آلاینده‌های زیست محیطی در زیستگاه‌های خرس‌های قطبی روی سیستم درونی و تولیدمثلی آن‌ها تاثیر سوء می‌گذارد.

«ماریا ابرگون» یکی از محققان این مطالعه گفت: سلامت و بقای خرس‌های قطبی از جنبه‌ها و عوامل مختلفی تهدید می‌شود اما در میان تمامی این فاکتورها قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های زیست محیطی ظاهرا خطر جدی‌تری است.کارشناسان بر شرایط خرس‌های قطبی بومیِ گرینلند که در معرض سطح فزاینده‌ای از آلاینده‌های زیست محیطی قرار دارند، تمرکز کردند. انواع مختلفی از ترکیب‌های ارگانوکلره و آفت‌کش‌ها بر هورمون‌های تیروئید در پلاسما تاثیر دارند.

کارشناسان به تحلیل بیش از 50 آلاینده ارگانوهالوژن (organohalogen) و متابولیت آن‌ها در پلاسما و بافت خرس قطبی پرداختند. در پایان، آنان دریافتند این آلاینده‌ها به تغییر در بافت‌ها کمک می‌کنند.به گزارش ساینس ورلد ریپورت، با این حال نویسندگان این مطالعه تاکید کردند هنوز مشخص نیست تا چه حدی تغییرات زیست محیطی بر سلامت خرس‌های قطبی تاثیر می‌گذارد.منبع