افزایش حساسیت‌های زیست‌محیطی در سال ۱۳۹۴

     رهاسازی زباله و تخریب محیط زیست – خصوصا” در تعطیلات نوروز و روز سیزده‌بدر که به روز مهربانی با طبیعت نام‌گذاری شده است – همواره در شماره مهمترین دغدغه‌های فعالان و دست‌اندرکاران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور بوده است. در همین زمینه و رخدادهای امیدوار کننده تغییر رفتار مردم در نوروز و تعطیلات سال ۱۳۹۴ گفتگویی را با خبرنگار روزنامه آرمان انجام داده‌ام که می‌توانید شرح کامل آن‌را در زیر بخوانید:

آرمان

روزنامه آرمان: هر چند در سال‌های گذشته در روزهای پایانی سال کهنه، در ایام نوروز و به‌ویژه در آستانه سیزده به در توصیه‌های زیست‌محیطی افزایش یافته است اما، امسال شاهد بیشتر شدن این توصیه‌ها بودیم و افراد، سازمان‌ها و شخصیت‌های مختلف از مردم خواستند که در روز طبیعت از تخریب محیط زیست اجتناب کنند. مشاهدات من نشان می‌دهد امسال این توصیه‌ها بیشتر از قبل کارگر افتاده است چنانکه، امسال چه در ایام نوروز و چه در روز طبیعت کمتر شاهد تخریب محیط زیست بودیم.

     این موفقیت خوشحال‌کننده به چند دلیل حاصل شده است که شاید مهم‌ترین آن ایفای نقش رسانه ملی و حساس‌سازی مردم بوده است. در سال‌های گذشته رسانه ملی که تاثیر بی‌بدیلی در فرهنگ‌سازی دارد کمتر به مساله محیط زیست می‌پرداخت اما، امسال توصیه‌هایی که برای روز طبیعت انجام می‌شود از رسانه ملی نیز پخش شد. علاوه بر این، امسال شاهد فعالیت گسترده‌تر فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم‌نهادی بودیم که در زمینه حفظ محیط زیست تلاش می‌کنند. این سازمان‌ها هم در فرهنگ‌سازی و آموزش ایفای نقش کردند و هم در مکان‌هایی که مورد توجه طبیعت‌گردان بود فعالیت‌هایی مانند جمع‌آوری زباله‌ها را انجام دادند.

     نتیجه کاری که در این زمینه انجام شد این بود که حساسیت مردم نسبت به محیط زیست بالا رفت. امسال ما شاهد بودیم که بسیاری از کسانی که به دامان طبیعت رفتند برخلاف سال‌های گذشته که زباله‌هایشان را رها می‌کردند و می‌رفتند، زباله‌ها را جمع کردند و محیط اطرافشان را پاک نگه داشتند. این اتفاق، اتفاق بسیاری امیدوارکننده و مهمی است چراکه نشان می‌دهد که درنتیجه فرهنگ‌سازی اتفاق افتاده در سال‌های گذشته حساسیت زیست‌محیطی در مردم بالا رفته است. وقتی حساسیت زیست‌محیطی بالا برود ما می‌توانیم امیدوار باشیم طرح‌هایی که در زمینه محیط زیست اجرا می‌شود گسترده‌تر شده و موفقیت بیشتری در این زمینه حاصل شود.

     مسئولان محیط زیست در سال ۹۴ شرایط مناسب‌تری نسبت به گذشته دارند. آنها باید برای بالارفتن حساسیت زیست‌محیطی برنامه‌ریزی کنند و مشارکت افراد و گروه‌ها در حفظ محیط زیست را بالا ببرند. نا گفته پیداست که برای حفظ محیط زیست و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی مشارکت مردمی حرف اول را می‌زند. تا زمانی که مردم در زمینه محیط زیست فعال نشوند کاری از پیش نمی‌رود. از طرفی باید برای مشارکت مردمی برنامه‌ریزی کرد و از طرف دیگر، باید سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست را به کار گرفت.

     برون‌سپاری مسئولیت‌ها راهکاری اساسی است که سازمان حفاظت محیط زیست باید در سال جدید مورد توجه قرار دهد حال آنکه، این سازمان به دلایلی دیگر نیز موقعیت مناسب‌تری نسبت به گذشته دارد. سال جدید سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» است و بر این اساس سازمان‌های دولتی می‌توانند از این موقعیت و نامگذاری استفاده بهینه کنند. مجموعه دولت برنامه‌هایی را بر اساس نامی که برای سال جدید انتخاب شده انجام می‌دهند. مسلم است که یکی از مهم‌ترین مسائل کشور درحال حاضر مسائل زیست‌محیطی است. محیط زیست در سال جدید باید در اولویت قرار گیرد یا حداقل توجه بیشتری به آن شود. اکنون که بسترهای لازم فراهم است می‌توان شاهد برداشتن گام‌های مثبتی در حوزه محیط زیست بود. محیط زیست ما در سال‌های اخیر آسیب دیده و زخم خورده است. باید کارهایی انجام داد که این آسیب‌ها جبران شود.