کشتار 3 میلیون نهنگ در قرن بیستم

دانشمندان تخمین می­‌زنند در قرن بیستم 3 میلیون نهنگ به دست انسان شکار شده است و اکنون بعضی از گونه‌­های این جانور در خطر انقراض هستند.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری خبرگزاری آنا به نقل از NBC3 میلیون وال در قرن بیستم کشته شده‌­اند. با توجه به متدهای پیشرفته تکنولوژی شکار و شکارهای غیرقانونی دولت­‌هایی مانند اتحاد جماهیر شوروی، تخمین زده می­‌شود، این تعداد حتی بیشتر از تعدادی باشد که محققان آن را «بزرگترین شکار در تاریخ بشریت» نامیده­‌اند.

دانشمندان در این پژوهش سعی دارند تعداد وال­‌هایی که در دوران تحول شکار وال در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به دست شکارچیان کشته شدند را محاسبه کنند. با گسترش شکار این جانوران در اوائل دهه 1920 میلادی شکار وال به صورت بین‌المللی محدود شد.

دکتر هاوارد رزنبام، مدیر انجمن حفظ حیات وحش موجودات غول­‌آسای آبزی می‌گوید: «احتمالا تعداد برآوردشده کمتر از رقم واقعی است اما پرسش اصلی اینجاست که با در نظر گرفتن وضعیت فعلی اقیانوس­‌ها و گونه‌­های وال، آیا این موجودات که تعداد کمی از آنها باقی مانده توان بازیابی تعدادشان را دارند؟»

دانشمندان در این پژوهش که «خالی کردن اقیانوس‌­ها: چکیده‌­ای از شکار نهنگ­ها در قرن بیستم» نام گرفته است از بانک داده‌های کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ و همچنین شمار دقیق شکارهای غیرقانونی اتحاد جماهیر شوروی سابق که برای سال­‌ها به د­روغ گزارش می­‌شد، استفاده کرده­‌اند. به صورت کلی تخمین زده می­‌شود که 2/9 میلیون وال به دلیل مقاصد تجاری در بازه زمانی سال­‌های 1900 تا 1999 شکار شده‌اند.

بسیاری می­‌پندارند که صنعت شکار نهنگ، دوران طلایی از بادبان­‌ها و هارپون‌­ها (زوبین شکار نهنگ) را داشته است اما در واقع این صنعت در قرن بیستم تبدیل به یک روال مهلک و مرگبار شد. در سال 1920 بیش از 175 هزار وال در سراسر جهان کشته شدند که بر اساس تحقیقات جدید این تعداد در دهه‌­های بعد به سرعت افزایش یافت.

ادامه شکار تا حد انقراض

نقطه اوج شکار نهنگ در دهه 1950 میلادی شکل گرفت. در این زمان تنها در نیم کره جنوبی بیش از 469000 وال شکار شد. وال فین (874 هزار کشته) و وال عنبر (761 هزار کشته)، دو گونه از نهنگ­‌هایی هستند که بیشتر از گونه‌­های دیگر صید شدند.

براساس این پژوهش، نزدیک به 57 درصد از نهنگ‌­ها در قرن بیستم شکار و کشته شدند. الگوی کلی صنعت شکار نهنگ نشان می­‌دهد که شکارچیان یک گونه از نهنگ را در نظر می­‌گیرند و تا زمانی که تعداد آنها به حداقل برسد به شکارشان ادامه می­‌دهند.در سال 1986 طی یک ضرب‌العجل بین‌المللی شکار نهنگ متوقف شد. البته تعدادی استثنا وجود داشت؛ از جمله ژاپن که به بهانه تحقیقات علمی به شکار و کشتن وال‌­ها ادامه داد که این عمل از طرف جامعه حفظ محیط زیست «پوششی برای یک بازار تجاری» نامیده شد.

بعد از ضرب‌العجل و توقف بین‌المللی، تعداد شکارها به سرعت کاهش یافت. با این وجود شمار وال­‌های کشته شده در دهه 90 میلادی به 7170 بود.

به گفته رزنبام، با وجود کاهش شکار نهنگ در 30 سال اخیر تهدیدهای جدی علیه جمعیت وال­‌ها وجود دارد که شامل آلودگی صوتی ناشی از سونارهای (ردیاب­ آوایی) نظامی و برخورد کشتی‌ها، تغییر شرایط جوی مناسب و منابع غذایی­ می­‌شود.وی می­‌گوید: «تحقیقات به طور واضح نشان می­دهد که شکار چه بر سر تعداد و گونه­ وال­‌ها آورده است. برخی از گونه­‌ها در خطر انقراض هستند. وال­ یکی از حیوانات نمادین این سیاره است».