طبق دستور رهبری با معترضان به جنگل ها و منابع ملی برخورد کنید

طبق دستور رهبری با معترضان به جنگل ها و منابع ملی برخورد کنید

تاریخ درج خبر :۱۳۹۳/۱۲/۲۴
در پی بیانات مهم مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان و فعالان محیط زیست کشور، ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود طی بیانیه ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی و  رییس سازمان جنگلها و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آنان خواستند تا طبق دستور رهبری با متخلفان برخورد کنند. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:  

به نام رویاننده جنگل های هیرکانی

از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه ها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاه ها برای حفظ محیط زیست تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند. مقام معظم رهبری 17 اسفند ماه 1393

جناب آقای دکتر علی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر خداکرم جلالی، ریاست محترم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور
با سلام
بیانات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با ضرورت هرچه بیشتر صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست بویژه نگرانی و ناراحتی عمیق ایشان در مورد تاراج جنگل های هیرکانی ایران از یک سو قلب همه دوستداران منابع طبیعی ایران را فشرد و از سوی دیگر نور امید را بر دل های خسته ولی امیدوار تاباند. عمق فجایع زیستی از جمله هجمه سنگین به بقایای جنگل های هیرکانی ایران و پدیده شوم زمین خواری و تغییر کاربری اراضی جنگلی چنان است که مقام معظم رهبری را بر آن داشت تا به آشکارترین شکل ممکن از مسولین امر در این حوزه گلایه نمایند. اکنون که ایشان در کنار پرداختن به انبوه مسایل مدیریتی کشور، مساله جنگل ها و ضرورت حفاظت هرچه بیشتر از این ثروت های خدادادی را نیز در سرلوحه نگرانی ها و دغدغه های خویش گنجانده اند، ضرورت دارد تا یک بار دیگر سازمان ها و نهاد های متولی امر، موضوع توقف ده ساله بهره کشی از جنگل های هیرکانی کشور را در کوتاه ترین زمان ممکن در دستور کار خود قرار دهند.
ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود که ده سال در برابر همه هجمه ها و تهدیدات جنگل باستانی ابر پایداری کرده و مانع از تخریب جنگل و احداث این جاده شوم گردیده، بر خود لازم می داند تا ضمن ابراز تشکر و قدردانی از بیانات اخیر مقام معظم رهبری، تبعیت قاطع خود را از مواضع اصولی ایشان در قبال مقوله جنگل و منابع طبیعی و محیط زیست اعلام نماید.
در همین راستا از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان عالی ترین نهاد مسول صیانت و نگاه داری از جنگل های ایران و همچنین از اعضای محترم فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی که یاری گر جنگل ابر بوده اند در خواست عاجل داریم تا؛
1.با نصب العین قرار دادن هشدارها و ابراز نگرانی های مقام معظم رهبری، ” توقف طرح های جنگل داری را در حوزه جنگل های خزری” مورد بازبینی قرار داده و با تصویب و اجرای قوانین لازم، ضمن عمل به رهنمودهای ایشان گامی اساسی در راه صیانت و پاسداری از آخرین بقایای جنگل های هیرکانی ایران بردارند. چرا که جنگل های شمال ایران دیگر رمقی برای بهره برداری حتا اصولی و علمی ندارند و عدم اجرای موفق طرح خروج دام از جنگل و کاهش نزولات آسمانی طی سال های گذشته که بر اساس پیش بینی ها تا چندین دهه دیگر هم ادامه خواهد داشت، رویش و زایش طبیعی گونه های جنگل های هیرکانی شمال را با مخاطره جدی مواجه ساخته است. لذا ضروریست تا این ثروت ملی و نعمت الهی برای تنفس و بازسازی آسیب های وارده به خود طی سال های گذشته از بند طرح های جنگل داری و … رهایی یابد. بی شک چنین اقدامی برای همیشه تاریخ در اذهان ملت ایران و کتاب افتخارات تصمیم گیران و مجریان این قانون مترقی ثبت و ضبط خواهد شد.
2.مقوله زشت و نکوهیده زمین خواری که امروز به لیست طویل بلایای طبیعت و محیط زیست ایران افزوده شده و طبق فرمایش مقام معظم رهبری از زمین خواری به کوه خواری بدل گردیده، به هیج وجه زیبنده کشور و فرهنگ و تمدن غنی ما نیست. از مسولین امر در این حوزه تقاضا مندیم تا با اجرای دقیق تر از پیش قانون، برای همیشه راه را بر این گونه تعدیات به ثروت های ملی و انفال مسدود نمایند.
3.گروهی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را که طی ماه های اخیر سنگین ترین هجمه ها را نثار سازمان ها و دستگاه های حامی ثروت های طبیعی ملت ایران کردند و طرح هایی غیر کارشناسی همچون ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی را تدوین نموده و با امضای توماری خطاب به رییس جمهور خواستار احداث جاده غیر ضروری جنگل ابر شده و مدام محیط زیست را محیط ایست می نامند را دعوت می کنیم تا یک بار دیگر بیانات اخیر مقام معظم رهبری را اندیشه کنند و در تغییر ذهنیت و نگرش خود به مقوله منابع طبیعی و محیط زیست تجدید نظر اساسی نمایند.
در پایان یک بار دیگر همه تصمیم سازان و متولیان امر را دعوت به تامل و تعمق در این بیانات می کنیم؛
“دستگاه های مسول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول مقابله کنند.”
http://zaminonline.ir/shownews.aspx?nid=4693