ضرورت مبارزه با کوه‌خواری

انجمن حفظ محیط کوهستان

رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه در دیدار با مسئولان و دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی، به نکات بسیار مهمی اشاره کردند که توجه به این هشدارها و انجام اقدامات لازم در این خصوص می تواند به حل مشکلات محیط زیستی کشور همچون آلودگی هوای شهرها، تخریب جنگل ها و مراتع و زمین خواری کمک نماید.

ایشان همچنین با ابراز تأسف شدید افزودند: «دستگاه های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت اله خامنه ای در این دیدار تأکید کردند: «حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم عمل شود».

ایشان، پدیده زمین خواری و اخیراً «کوه خواری» و «ساخت و ساز در ارتفاعات» را مسئله ای رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون این گونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

 از دیدگاه انجمن حفظ محیط کوهستان، اشاره صریح مقام معظم رهبری به پدیده «کوه خواری» از اهمیت خاصی برخوردار است. هر چند که این اولین باری نیست که ایشان بر توجه و حفاظت از کوه های کشور تأکید کرده اند.

 

به رغم 22 سال هشدارهای انجمن حفظ محیط کوهستان و فعالیت های بین المللی انجام شده طی 2 دهه اخیر در دنیا در ارتباط با حفظ زیست بوم های کوهستانی، متأسفانه هنوز اصلی ترین دستگاه متولی زیست بوم های کوهستانی کشور یعنی سازمان حفاظت محیط زیست از توجه به این نواحی سر باز می زند و بی توجهی به کوه ها همچنان از سوی این سازمان ادامه دارد.

تأسف آورتر آنکه از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست، کوه ها مورد بی مهری بیشتری واقع شده و تنها نهاد دولتی رسیدگی به کوه ها یعنی «کمیته تخصصی کوهستان» (از زیرکمیته های کمیته ملی توسعه پایدار) که حرکتی نه چندان مؤثر داشت نیز به طور کامل از فعالیت باز ایستاده است. در شرایط کنونی، متأسفانه هنوز کوهستان ها به عنوان زیست بوم های حساس به رسمیت شناخته نشده اند؛ مصوبات بین المللی از جمله فصل 13 از دستور کار 21 پیگیری و اجرا نمی شوند؛ نمایندگان رسمی ایران در نشست های بین المللی کوهستان حضور ندارند و … .

این در حالی است که سرنوشت بسیاری از زیست بوم های خرد کشور همچون تالاب ها، دریاچه ها و … به بالادست یعنی کوه ها گره خورده است و بیش از 90 درصد از منابع آب شیرین کشورمان از بالادست تأمین می شود.

اشاره مستقیم رهبر معظم انقلاب به کوهستان، دیگر بهانه ای برای مسئولان ذیربط باقی نمی گذارد. این واقعیت که بیش از نیمی از سطح کشورمان را کوه ها فرا گرفته و تقریباً تمامی مراکز سکونتگاهی تحت تأثیر منابع و خدمات کوهستان قرار دارند اگر از سوی فردی عامی انکار شود جای شگفتی ندارد اما انکار آن از سوی مسئولان و کارشناسان محیط زیست، غیر قابل پذیرش بوده و تنها منجر به از دست رفتن فرصت ها و تخریب بیشتر سرزمین خواهد شد.