در مخالفت با طرح ادغام سازمان محیط زیست

طرحی در مجلس ارایه شده برای ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت کشاورزی! ظاهرا نمایندگان با توجه(؟!) به مشکلات محیط زیستی کشور و قصورهای سازمان حفاظت محیط زیست، چنین طرحی را پیش کشیده‌اند. شماری دیگر از نمایندگان هم طرح دیگری برای تبدیل سازمان به وزارتخانه در دست دارند که این یکی اگرچه در چند سال گذشته از سوی بعضی دوستداران محیط زیست کشور هم مطرح شده، اما به نظر می‌رسد که امروزه برای کنترل هرچه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست و استفاده از ابزار استیضاح به میان آمده است.

اگر کشور گرفتار انواع مشکلات فزاینده و فاجعه‌بار محیط زیستی است، راه چاره نه این گونه طرح‌ها، که تقویت جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست است با: بازگرداندن اقتدار به سازمان برای “وتو”ی هرگونه طرح عمرانی ناپایدار؛ افزایش معنادار بودجه‌ی سازمان؛ دادن امکان به سازمان برای جذب نیروهای متخصص و محیط‌بان؛ فراهم ساختن زمینه‌ی مشارکت هرچه بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد در حفظ محیط زیست؛ و… .

شبکه‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد مخیط‌زیستی مازندران، در مخالفت با طرح ادغام، بیانیه‌ای داده است که در زیر می‌خوانید:

 

به نام خدا

 بیانیه شبکه سمن‌های محیط زیستی مازندران

 11 اسفند 1393

 ما با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست مخالفیم؛ ایران را ارومیه نکنید !

 شور بختانه به نظر می‌رسد هنوز بخشی از قانون‌گذاران کشور ما با خطرات متعدد زیست محیطی شامل بحران آب، پدیده بیابان‌زایی و ریزگردها، ناپایداری زیست بوم‌های جنگلی و مرتعی، آلودگی منابع آبی و خاکی، و سقوط آزاد رتبه زیست محیطی ایران درپایش های بین الملی، پی نبرده اند!

نمایندگان محترم، فاجعه مربوط به آینده نیست؛ ما هم اکنون در قلب فاجعه ایم!

چگونه بخشی از نمایندگان می‌پندارند که محیط زیست کالایی لوکس بوده و می توان آن را در هر ویترینی جای داد؟ ادغام سازمان جنگلها در وزارت کشاورزی و عقیم سازی و نا کارآمدی آن امروز دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

واقعا براساس کدام آموزه علمی و با تجربه عینی می‌توان یک دستگاه نظارتی را در درون یک تشکیلات اجرایی که خود نیاز شدید به نظارت دارد، جای داد؟

نمایندگان محترم، براساس سند چشم انداز تو سعه ملی، قرار بر توانمند سازی و ارتقای سا ختار سازمان محیط زیست بوده، در صورتی که نتیجه طرح ادغام، زمین گیر شدن وجه نظارتی این سازمان است و این یعنی باز گذاشتن دست زمین خواران و طبیعت ستیزان!

نمایندگان محترم، حفاظت از محیط زیست با توجه به گستره و عمق فجایع سال های قبل، هم اکنون تبدیل به مهم ترین معضل کشور شده است. وضیعت از خط قرمز عبور کرده است، جایی برای اشتباهی دیگر نیست، ایران را ارومیه نکنید! ما هر گونه ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در هر سازمان با وزارتخانه ای را عملی کاملا اشتباه، ضد تو سعه پایدار و بر علیه منافع کلان ملی ارزیابی کرده و خواهان تجدید نظر اساسی در آن می باشیم.

ما، به ویژه از نمایندگان محترم استان مازندران – که قلب محیط زیست کشور است – می‌خواهیم باتمام توان خود مانع از تصویب چنین طرح هایی شوند.