دانش اقلیمی برای کنش اقلیمی

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در سالروز تاسیس این سازمان، “دانش اقلیمی برای کنش اقلیمی” را به عنوان شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2015 اعلام کرد.میشل ژارو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، “دانش اقلیمی برای کنش اقلیمی” را به عنوان شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2015 اعلام و به همبن مناسبت پیامی را منتشر کرد که متن آن در ادامه آمده است:

«سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، جانشین سازمان بین المللی هواشناسی است که در سال 1873 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون حمایت و پشتیبانی از کشورها در ارائه خدمات هواشناسی و آبشناسی به منظور حفاظت از جان و مال انسان‌ها در برابر رخدادهای اقلیمی و آب و هوایی و امنیت محیط زیست و همکاری در راستای توسعه پایدار را اولین و اصلی‌ترین ماموریت خود می‌داند. این مهم عملی نخواهد شد مگر اینکه دیده‌بانی‌ها، تحقیقات، و عملکردهای لازم صورت گرفته تا منتهی به گسترش درک و شناخت ما از اقلیم و آب و هوا شود.

از سال 1961، هر ساله به یمن تأسیس سازمان جهانی هواشناسی در روز 23 مارس 1950 و همکاری آن با نهادهای ملی خدمات رسانی هواشناسی و آبشناسی در راستای امنیت و سلامت جامعه، این روز به عنوان روز جهانی هواشناسی تعیین شده است. تأکید موضوعی هر سال، بر شعار و علاقه جمعی است. شعار امسال با عنوان “دانش اقلیمی برای کنش اقلیمی ” بسیار بهنگام بوده چراکه مجمع بین المللی به سمت اخذ تصمیمات قاطع و انجام امور موکد در زمینه تغییر اقلیم در حرکت است.

تغییر اقلیم نگرانی همه ماست. تغییر اقلیم بر تمام بخش‌های اجتماعی – اقتصادی، از کشاورزی گرفته تا جهانگردی و از تولید تا سلامت تأثیرگذارست. تغییر اقلیم بر منابع استراتژیک همچون آب، غذا، انرژی نیز تاثیر می‌گذارد؛ روند توسعه پایدار را به تأخیر انداخته و تهدیدی برای آن محسوب می‌شود و این مهم فقط مختص کشورهای در حال توسعه نیست. هزینه رکود بالاست و اگر سریعا و قاطعانه وارد عمل نشویم، بالاتر هم خواهد رفت.

اطلاعات در خصوص اقلیم و آب و هوا، و تغییرپذیری و عدم ثبات آن، آنقدر در زندگی روزمره ما نهادینه شده – از پیش بینی هوای روزانه گرفته تا پیش بینی‌های فصلی – که بارها میزان دیده‌بانی‌ها، تحقیقات و محاسبه و تحلیل‌هایی که صرف بدست آوردن محصولات اقلیمی شده را به بوته فراموشی سپرده‌ایم. امروزه متوسط پیش بینی پنج روزه به اندازه پیش بینی‌های دو روزه در 25 سال قبل از دقت بالا برخوردارند و پیش بینی‌های فصلی نیز بطور فزاینده‌ای دقیق شده‌اند. این دستاورد مدیون پیشرفت‌های حاصله در سنجش از دور از جمله ماهواره، پیشرفت در علوم و افزایش چشمگیر توانایی کامپیوتر است. پیشرفت‌های علمی در زمینه هواشناسی و اقلیم شناسی در 50 سال اخیر در واقع یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در عرصه علوم بوده است.

دانش اقلیمی که در دهه اخیر بنیان نهاده شده منبع بسیار ارزشمند و نیز پیش نیاز تصمیم گیری‌ها در زمینه اقلیم است. شواهد بسیار – از افزایش دما تا کاهش یخچال‌های طبیعی، از افزایش سطح دریا تا رخدادهای حدی – حاکی از قطعیت تغییر اقلیم بوده و عمده این تغییر در نتیجه فعالیت‌های بشر بویژه انتشار گازهای گلخانه‌ای است که هرساله روندی رو به افزایش دارد.

از سوی دیگر، آگاهی و شناخت، این اطمینان را به ما می‌دهد که هنوز هم می‌توان تغییر اقلیم را کاهش داد و به سطح کنترل پذیر رساند. امروزه، تنها تعداد اندکی از انسان‌ها با مسئله تغییر اقلیم و قبول مسئولیت ناشی از آن در قبال نسل‌های آینده موافق نیستند. شناخت اقلیم می‌تواند و می‌بایست روند کمک به تصمیم‌گیری در تمام سطوح را پشتیبانی کرده تا بهترین تصمیم اخذ شود.

شناخت اقلیم می‌بایست در قالبی گنجانده شود که درک و فهم آن آسان بوده و برای تمام کسانی که به آن نیاز دارند، قابل استفاده باشد. محصولات و خدمات اقلیمی که در اختیار طراحان شهری قرار می‌گیرد، در سیاست‌های توسعه گرایانه و برنامه عمل به آنها کمک کرده تا شهرها را در مقابل بلایای طبیعی مقاوم کرده و اقتصاد پاک را پرورش دهند. مسئولین بهداشت و سلامت جوامع از پیش بینی‌های اقلیمی بهره می‌برند تا برای سلامت انسان‌ها در مقابل رخدادهای حدی مثل خشکسالی، گرمای شدید و سیل چاره اندیشی کنند. به لطف پیش بینی‌های دمایی و روند بارش، کشاورزان برنامه بهتری در کاشت، برداشت محصول و بازاریابی دارند. مدیران منابع آبی از اطلاعات اقلیمی بهره برده تا عرضه آب و مدیریت غذا را بهینه سازند. بخش انرژی از اطلاعات اقلیمی در راستای اتخاذ تصمیم مبنی بر نوع و مکان استقرار نیروگاه برق استفاده می‌کند.

چارچوب جهانی خدمات اقلیمی (GFCS)، ابتکار عمل سیستم سازمان ملل تحت رهبری سازمان جهانی هواشناسی، دقیقا با چنین هدفی ایجاد شده است: مقدور کردن ارائه خدمات اقلیمی به صورتی که تصمیمات بر مبنای بهترین اطلاعات ممکن گرفته شود. این امر چالشی اساسی برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و سود بالقوه‌ای در گرو یادگیری از یکدیگر وجود دارد. می‌توان از تجربیات و پیشرفت‌ها در توسعه کاربرد خدمات اقلیمی به عنوان مثالی مناسب از شیوه‌های قابل توجه و نیز کمک رسانی به دیگر کشورها در تسریع حرکت در مسیر سازگاری اقلیمی یاد کرد.

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی تمام اعضای سازمان جهانی هواشناسی، تمام دولت‌ها و جامعه شهری را فراخوانده تا شناخت خود از اقلیم را بکار بسته و با دیگران سهیم شوند تا با عملکرد صحیح، از خطرات اقلیمی کاسته و به توسعه پایدار بیفزایند.».به گزارش ایسنا،بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، به مناسبت گرامیداشت تاسیس سازمان جهانی هواشناسی در تاریخ 23 مارس 1950، این روز به عنوان “روز جهانی هواشناسی” ثبت شده است و هرساله در این تاریخ دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی با در نظر گرفتن موضوعات بسیار بویژه چالش‌های پیش رو، پیامی را به عنوان شعار آن سال صادر می‌کند.منبع