ارتفاع متوسط توده‌های جنگلی زاگرس چهار متر کاهش یافته است

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارتفاع متوسط توده‌های جنگلی زاگرس از ۱۲ متر به ۸ متر کاهش یافته است.محمد درویش روز پنج‌شنبه در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: همچنین چتر تاج پوشش 75 درصدی درختان زاگرس به کم‌تر از 25 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که میلیون‌ها درخت بلوط در طول یک دهه گذشته خشک شده است که تشدید ریزگردها را به دنبال داشته است.درویش ادامه داد: هر هکتار جنگل پهن برگ می‌تواند سالانه تا 2 هزار متر مکعب آب را در خاک نفوذ دهد و از هدررفت آن جلوگیری کند، در حقیقت سرعت نفوذ آب در خاک جنگلی دست‌کم 40 برابر خاک غیرجنگلی است.

وی افزود: بنابر این حراست از رویشگاه‌های جنگلی به طور همزمان دو کارکرد مثبت دارد یکی این که سفره‌های زیرزمینی را پر می‌کند و دیگر این که با کاهش ضریب هرز آب، از جابجایی خاک و هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در واقع حفظ رویشگاه 6 میلیون هکتاری زاگرس به معنی تامین آب برای نیاز شرب مردمان کلان‌شهری است که 12 برابر تهران امروز جمعیت دارد و به تنهایی می‌تواند تشنگی 150 میلیون انسان را از بین ببرد.

وی اظهار کرد: هنوز بیش از 60 درصد عشایر و 10 درصد روستانشینان زاگرس به چوب درختان زاگرس به عنوان سوخت و زغال نگاه می‌کنند که نگران‌کننده است.درویش گفت: باید تلاش کنیم با کمک دانش میان رشته‌ای، وابستگی معیشتی به جنگل‌های زاگرس را کاهش دهیم، همچنین با برنامه‌ریزی موجب رونق کسب و کار سبز و استحصال انرژی‌های نو شویم.

دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس 14 اسفند ماه 93 در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.