انسان‌ها 100 برابر سریعتر عامل فرسایش خاک هستند

کارشناسان در یک بررسی جدید دریافتند انسان‌ها 100 برابر سریعتر از طبیعت موجب تحلیل رفتن و فرسایش خاک می‌شوند.به گفته کارشناسان از طریق فعالیت‌هایی همچون بریدن درختان و کاهش جنگل‌های بومی به دست انسان‌ها برای ایجاد زمین‌های کشاورزی، آسیب‌هایی که به طور معمول طی هزاران سال اتفاق می‌افتد ظرف چند دهه بروز می‌کنند.

«پاول بییرمن» یکی از محققان این مطالعه گفت: زمانی که پوشش‌های گیاهی حذف می‌شوند خاک از هم پاشیده می‌شود و زمین به سرعت فرسایش می‌یابد. همچنین زمین نمی‌تواند با سرعت، حجم خاکی را که از طریق فعالیت‌های انسانی از بین رفته، جایگزین کند.

بدیهی است جنگل زدایی و افزایش زمین‌های کشاورزی موجب بالا رفتن سطح فرسایش خاک بیش از حد طبیعی می‌شود. همچنین تعیین تاثیر کلی فعالیت ‌انسانی بر خاک کره زمین کار آسانی نیست. کارشناسان دانشگاه «ورموت» در این بررسی برای اولین بار تاثیر فعالیت‌های انسانی بر میزان فرسایش خاک را مورد مطالعه قرار داده و 24 نمونه رسوب را پیش از آنکه اروپاییان به کشاورزی بپردازند جمع‌آوری کردند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، این تیم تحقیقاتی مشاهده کردند میزان فرسایش خاک قبل از سکونت اروپاییان به ازای هر 2500 سال حدود سه سانتیمتر بوده در حالی که در سال‌های 1800 تا 1900 و با افزایش سکونت و فعالیت‌های انسانی در این قاره، این میزان فرسایش به ازای هر 25 سال اتفاق افتاده است. منبع