۲۷۰ هزار تن پلاستیک در سطح دریاهای جهان شناور است

با زباله‌هایی که بر سطح دریاهای جهان شناورند می‌توان ده‌ها هزار کامیون را پر کرد. نتیجه تحقیق تاز‌ه‌ای از وجود ۲۷۰ هزار تن پلاستیک بر سطح دریاها خبر می‌دهد. در این تحقیق تنها زباله‌های سطح آب محاسبه شده‌اند. ک سازمان زیست‌محیطی با نام 5 Gyres تحقیقی در مورد زباله‌های شناور در سطح دریاهای جهان انجام داده است. بر اساس این تحقیق بیش از ۵ میلیارد قطعه زباله پلاستیکی بر سطح آب‌های کره‌ زمین شناورند.

وزن کل این اجسام ۲۷۰ هزار تن برآورد شده که حمل آن‌ها نیازمند بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ کامیون است. پژوهشگران این سازمان زیست‌محیطی برای تهیه این آمار ۲۴ تحقیق در سواحل مختلف دنیا انجام داده‌اند.این تحقیقات پس از طوفان‌های دریایی و به ساحل آورده شدن زباله با امواج و در فاصله سال‌ها ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی ‌در سواحل استرالیا، دریای مدیترانه و خلیج بنگلادش صورت گرفته‌اند.

نرم‌افزای برای تعیین میزان زباله‌ها

پژوهشگران با کمک آمار ثبت شده، یک نرم‌افزار کامپیوتری طراحی کردند تا میزان زباله‌های مناطقی را که هنوز مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند محاسبه کنند.آن‌ها در نهایت به کمک این نرم‌افزار به رقم ۲۷۰ هزار تن زباله پلاستیکی در دریاها رسیدند که البته تنها محدود به زباله‌های پلاستیکی شناور در سطح آب‌ است.هنوز روشن نیست که چه مقدار زباله در دریاها ته‌نشین شده است.این پژوهشگران تصریح کرده‌اند که بیشترین میزان زباله‌های پلاستیکی به طور معمول در نزدیکی سواحل اقیانوس‌ها شناورند،

اما تکه‌های کوچک زباله‌های پلاستیکی با طوفان‌های دریائی به مناطق دورتر نیز برده می‌شوند.زباله‌های پلاستیکی که بر سطح آب شناورند خطری جدی برای اکوسیستم دریاها به شمار می‌روند. این زباله‌ها وارد چرخه غذایی آبزیان می‌شوند و اغلب مرگ آن‌ها را درپی دارند.