فراخوان مشارکت در طرح جنگل‌یاری مشارکتی

گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران، یکی از مشارکت‌کنندگان در طرحی است که با عنوان “جنگلانه” و با ابتکار و پی‌گیری خانه‌ی فرهنگ بوم‌گردان پارس برنامه‌ریزی شده است. از این‌رو، دفترهای نمایندگی انجمن و دیگر دوستان را به همکاری در این طرح فرامی‌خوانیم.

لطفا توجه داشته باشید که هرگونه بذرکاری (و نهال‌کاری) در عرصه‌های طبیعی باید با هماهنگی ادراه‌های منابع طبیعی و/یا محیط زیست انجام شود، چرا که در غیر این صورت ممکن است که بوم‌سازگان (اکوسیستم) منطقه دچار آسیب شود.

ما به سهم خود، در حال رایزنی با کارشناسان حوزه‌ی جنگل هستیم تا بتوانیم به شکلی موثر و درازمدت در طرح مشارکت داشته باشیم. در این زمینه، تاکنون، دکتر وحید اعتماد رییس گروه مهندسی جنگل دانشگاه تهران، با لطف فراوان به ما مشاوره داده و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند. همچنین پی‌گیر هستیم تا از همکاری دیگر متخصصان بهره‌مند گردیم.

در زیر، اطلاعاتی درباره‌ی این برنامه را به نقل از تارنمای خانه‌ی فرهنگ بوم‌گردان پارس می‌بینید:

«جنگلانه» مشارکتی است خودجوش به مناسبت دهه‌ی تنوع زیستی که با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و با هدف تازه‌داشتن عرصه‌های جنگلی و تنوع زیستی کشور، شناخت و حمایت از گونه‌های گیاهی بومی در معرض خطر، و آشنایی با روش کاشت آن‌ها برگزار می‌شود.

این پروژه کاملا متکی به توان تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و جوامع محلی و علاقمندان به طبیعت ‌است و هیچ مبلغی بابت اجرای آن دریافت نگردیده است.

این برنامه‌ی ملی به‌صورت هماهنگ از روز جمعه ۵ دی‌ماه در دوازده استان و در بیش از هفتاد عرصه‌ی جنگلی کشور آغاز خواهد شد.

خانه‌ی فرهنگ بوم‌گردان پارس به‌عنوان برگزار کننده‌ی طرح در استان فارس ، حمایت و همراهی سازمان حفاظت محیط زیست، اداراه‌ی کل حفاظت محیط زیست استان فارس، طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، اداره‌ی کل آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، سازمان بسیج سازندگی و اداره‌ی کل منابع طبیعی را به همراه دارد.

انتخاب عرصه‌های مناسب کاشت بذر، با هماهنگی اداره‌های محیط زیست و منابع طبیعی هر استان و با مشورت جامعه‌ی محلی آن منطقه صورت خواهد گرفت. شما جنگل‌یاران گرامی می‌توانید پس از ارزیابی عرصه، بذر گونه‌ی مورد نظر را از سازمان‌های مربوطه دریافت و به روشی بسیار ساده‌ی “کپه‌کاری” (قراردادن مقدار معینی بذر در خاک جهت رویش) بکارید.

نگهداری و تازه‌داشتن طبیعت کشورمان با حضور جامعه‌های محلی هرمنطقه میسر می‌شود، چرا که در طی سالیان دراز مردم هر منطقه هم‌زیستی با رویشگاه‌های محل زندگی خود را آموخته‌اند.

 برای پیوستن به جنگلانه می‌توانید به شماره تلفن و آدرس‌های  زیر مراجعه نمایید.

(از دفترهای نمایندگی و دوستان عضو انجمن کوه‌نوردان درخواست داریم ما را در جریان بگذارند).

 

۰۹۱۷۳۰۹۳۴۱۵ (آقای سمیع‌زاده)  و ۰۹۱۷۳۸۷۴۳۹۹ (آقای ثابت)

www.boomgardan.com
www.boomgardan.ir
www.boomgardan.net
www.boomgardan.org

فیسبوک: https://www.facebook.com/Boomgardan

ایمیل: [email protected]