سرنوشت زمین؛از لیما به پاریس

اجلاس جهانی آب و هوایی سازمان ملل در شهر «لیما» پایتخت «پرو»، با افزایش کشمکش میان سران کشورهای مختلف جهان بر سر محتوای اطلاعات گنجانده شده در پیش‌نویس توافق، به وقت اضافه کشیده شد.

اجلاس‌های سالانه با موضوع تغییرات آب و هوا به ندرت در زمان تعیین شده خود پایان می‌یابند. اجلاس دو هفته‌ای «لیما» نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چراکه با بالا رفتن کشمکش‌ها از روز نخست بر سر برخی موضوعات که تا روز جمعه نیز لاینحل باقی ماند، این اجلاس به وقت اضافه کشیده شد. نمایندگان کشورها هنوز برسر محتوای اطلاعاتی که باید در پیش‌نویس توافقات گنجانده شوند به اجماع نرسیده‌اند. این سند قرار است در اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که سال آینده در شهر پاریس برگزار می‌شود برای تصویب نهایی و رسیدن به یک معاهده جهانی ارائه شود.

ژانگ جیوتیانگ، نماینده چین در این اجلاس گفت: هنوز برخی موارد وجود دارند که باید بر سر آن بحث و تبادل‌نظر کرد.یکی از مهم‌ترین و دشوارترین موارد این اجلاس، جلب توافق بیش از 190 کشور جهان بر سر اطلاعاتی است که باید در پیش‌نویس پیمان جهانی آب و هوایی گنجانده شوند تا این سند در اجلاس سال آینده در شهر پاریس به تصویب و اجرا گذاشته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، در اجلاس «لیما»، کشورهای ثروتمند همچنان بر این نکته پافشاری می‌کنند که تعهدات کشورها می‌بایست به تلاش برای کنترل آلاینده‌های دی‌اکسید کربن و سایر گازهای کلخانه‌ای متمرکز شود. آنها در همین حال در برابر طرح‌هایی مبنی بر تعهد به تامین مالی و کمک به کشورهای فقیر برای فائق آمدن بر مشکلات ناشی از تغییرات جوی مقاومت می‌کنند

از سوی دیگر، چین به عنوان اصلی‌ترین کشور آلاینده جهان، همراه با سایر کشورهای در حال توسعه در برابر تصویب طرح بازبینی انتشار آلاینده‌ها که به این سند امکان مقایسه حجم آلاینده‌های منتشر شده میان کشورها را می‌دهد، مقاومت می‌کنند. این اهمال کاری‌ها سبب برانگیخته شدن خشم نمایندگان کشورهایی شده که در خط مقدم مقابله با تغییرات جوی هستند.

«تونی دی بروم» وزیرامور خارجه جزایرمارشال می‌گوید: از اینکه برخی از همتایان ما از انجام مسئولیت‌ها و اجرای فرآیند ارائه چارچوب‌های آتی خود در توقف انتشار آلاینده‌ها شانه خالی می‌کنند، متعجب هستیم.