جنگل‌زدایی به اندازه آلودگی‌ کربنی زیانبار است

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که تخریب جنگل‌های استوایی شرایط تغییرات جهانی را فراهم می‌سازد که می‌تواند به اندازه آلودگی‌های کربنی پرهزینه و زیانبار باشد.کارشناسان در برخورد و مواجهه با تغییرات جوی اغلب تمرکز خود را روی تاثیرات منفی انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گذارند در حالی که بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، جنگل زدایی در نواحی استوایی نیز خود عامل تغییرات جوی جهانی است و همچون آلودگی کربن به زمین و ساکنان آن خسارت وارد می‌کند و هزینه‌بار است.

از بین بردن درختان نه تنها موجب انتشار بیشتر گاز کربن در اتمسفر می‌شود بلکه می‌تواند در الگوی بارش تغییر ایجاد کند و دمای جهان را افزایش دهد. این وضعیت در سیستم طبیعی آب و وزش باد خلل ایجاد کرده و زایایی کشاورزی در آینده را با خطر روبرو می‌کند.

«دبورا لاورنس» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: بیشتر مردم می‌دانند تغییرات جوی یک معضل جهانی خطرناک است و موجب می‌شود گاز کربن وارد اتمسفر شود. اما جنگل زدایی نیز به نوبه خود جریان هوا و رطوبت را تغییر می‌دهد و تغییرات آب‌وهوایی را به همراه دارد که تبعات آن برای محیط زیست منفی هستند. بیشتر افراد تصور می‌کنند که این وضعیت تنها بر مناطق استوایی همچون آمریکای جنوبی که زیستگاه جنگل‌های استوایی آمازون به حساب می‌آید تاثیر سوء می‌گذارد در حالی که کارشناسان تاکید دارند این یافته‌ها در مورد مناطق دیگری همچون انگلیس و هاوایی نیز صدق می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، علاوه بر این جنگل زدایی در آمریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و آفریقا ممکن است شرایط رشد محصولات را در مناطق کشاورزی استوایی تغییر دهد که برای کشاورزان قطعا پیامد خوبی نیست.