هنرمندان و ورزشکاران، به کمک دوستداران محیط زیست بیایید!

یک خواننده جوان، یک هنرپیشه جوان و یک فوتبالیست ملی در هفته گذشته در این هفته در اثر بیماری سرطان جان خود را از دست دادند. البته اینها تنها قربانیان سرطان در این هفته نبودند و حدوداً  573 نفر دیگر نیز در این هفته جان خود را از دست دادند.
اثرات ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست زندگی همه زیستمندان این سرزمین را مورد تهدید قرار داده است، از پیر و جوان، غنی و فقیر تا حیوان و گیاه. همه ی ما قربانیان بی توجهی به محیط زیست هستیم.

شوربختانه در مقابل حجم گسترده ویرانی های محیط زیست تنها جمع اندکی از مردم در قالب سازمانهای غیردولتی زیست محیطی و فعالان اجتماعی به صورت گروهی و انفرادی  برای حفظ محیط زیست حضور دارند. البته در میان دولتی ها، سازمان حفاظت از محیط زیست نیز وجود دارد اما این سازمان در مجموعه دولت همواره مورد بی توجهی قرار گرفته و قدرت و بودجه لازم برای نجات محیط زیست در برابر همه ی طبیعت ستیزان را ندارد.
در  سالهای گذشته هنرمندان و ورزشکاران به عنوان بخشی از سرمایه های اجتماعی هر جامعه یکی از بازوهای پرتوان جوامع مدنی بوده اند که در جهت حفظ محیط زیست، حقوق کودکان، مبارزه با فقر و رفع تبعیض های اجتماعی و دیگر ارزش های انسانی تلاش کرده اند. شاهد هستیم در کشورهای پیشرفته دنیا علیرغم وجود رسانه های فراگیر و سازمانهای غیردولتی متمول و قدرتمند باز هم بخش قابل توجهی از رسالت تبلیغی بر عهده هنرمندان و ورزشکاران است و از حضور آنها به بهترین شکل استفاده می شود.
شوربختانه در کشور عزیزمان ایران علیرغم نیاز نهادهای مدنی به این افراد و همچنین وجود مشکلات فراوان زیست محیطی، کمتر شاهد مشارکت این افراد در برنامه های تبلیغی زیست محیطی بوده ایم. البته در سالهای اخیر آلودگی های محیط زیستی و مشکلات ناشی از آن گاهاً طاقت برخی از افراد را طاق  کرده و شاهد اظهارنظرهای جسته و گریخته بوده ایم اما این توجه به محیط زیست هیچ گاه به صورت منسجم و سازمان یافته و در قالب فعالیت مدنی هدفمند نبوده است.
لازم است هنرمندان و ورزشکاران نگاه جدی تری به مسائل اجتماعی و به ویژه حفظ محیط زیست داشته باشند. باید از فرصت به وجود آمده برای ایجاد ارتباط گسترده میان این گروه ها و سازمان های غیردولتی زیست محیطی استفاده کرد تا این سرمایه های تاثیر گذار اجتماعی  پیام رسان احترام به طبیعت، حفظ محیط زیست و رعایت حقوق حیوانات باشند. سازمانهای غیردولتی از همین امروز به سراغ هنرمندان و ورزشکاران بروند و آنها را به جلسات و برنامه های خود دعوت کنند و این عزیزان نیز به نزدیک ترین گروه های زیست محیطی محل زندگی خود مراجعه کنند. قطعاً  همراهی دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز می تواند در این مهم تاثیر گذار باشد.
هنرمندان و ورزشکاران عزیز وقت آن رسیده در مشارکت برای حفظ محیط زیست و نجات طبیعت وطن از یکدیگر سبقت بگیرید.
دوستان و همراهان سبزاندیش، بیایید در این باره حرف بزنیم، پیشنهاد بدهیم و اثرگذار باشیم.

مطالب مرتبط در این وبلاگ:
–    چگونه سمفونی کارون می تواند به فرصتی برای کمک به محیط زیست ایران تبدیل شود؟!

–    ردپای حیوان آزاری، از ونک سمیرم تا تورنتو کانادا

–    هنرمندان هندی پوست پلنگهایی که برای تجارت کشته شده بودند را به آتش کشیدند

–    هنرپیشه های بالیوود در صف حامیان محیط زیست و طرح جهانی ساعت زمین