اخبار انجمن

علاقمندان به آگاهی از فعالیت‌های انجمن کوه‌نوردان ایران و گروه دیده‌بان کوهستان  (دفتر مرکزی و نمایندگی‌ها) می‌توانند خلاصه‌ای از خبرهای مربوط به سال 92 تا نیمه‌ی تابستان 93 را در ادامه‌ی مطلب بخوانند.

اخبار انجمن کوه‌نوردان ایران

گزیده‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌ها، از آغاز سال 92 تا نیمه‌ی تابستان 93

 

بنیاد محمدی‌فر، و جشنواره‌ی کوه‌نوشته‌ها؛ آقای داود محمدی‌فر، مولف و نویسنده‌ی چندین جلد کتاب و فرهنگ‌نامه‌ی کوه‌نوردی، در تیر ماه 1391 به انجمن کوه‌نوردان ایران پیشنهاد دادند که برای تشویق و معرفی نویسندگان و مترجمان و ناشرانِ کتاب‌ها، مجله‌ها، و مقاله‌هایی که در زمینه‌ی کوه‌نوردی یا موضوع‌های مرتبط با حفاظت محیط کوهستان منشر می‌شود، هر دو سال یک‌بار، یک برنامه‌ی اهدای جایزه‌ برگزار گردد. هیات مدیره‌ی انجمن با سپاسگزاری از آقای محمدی‌فر، با این پیشنهاد موافقت کرد و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این امر اعلام نمود. تشکیلات مدیریت‌کننده و برگزارکننده‌ی این مراسم که کار خود را با هماهنگی انجمن انجام خواهد داد، “بنیاد محمدی‌فر” نام‌گذاری شده است.

سومین دوره‌ی اردوی سنگ‌نوردی برتر؛ این رویداد که سومین “اردوی سنگ‌نوردی برتر” نامیده شد، با حضور کوه‌نوردان برجسته‌ی فرانسوی لادیسلاو فوسکو (L.Fusco) و گی ابر (G.Abert) و دو کوه‌نورد فرانسوی دیگر، یک کوه‌نورد آلمانی، و جمعی از بهترین دیواره‌نوردان ایران از شهرهای تهران، کرج، و سمنان، از 20 تا 25 خرداد 92 برگزار شد. در این برنامه، چند مسیر نو گشوده شد و “مسیرنما (توپو)ی دیواره‌های سنگسرسُل مطابق استانداردهای جهانی تهیه شد.

 “مسیر ایران” در برودپیک؛ انجمن، در سه مرحله تلاش کوه‌نوردان باشگاه آرش (سال‌های 88، 90، و 92) از حامیان برنامه‌ی برودپیک بوده است. حادثه‌ی غم‌انگیز گم شدن و درگذشت سه گشاینده‌ی جوان این مسیر، گو این که در جای خود باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد، اما چیزی از ارزش ذاتی این نوجویی و این دستاورد بزرگ کم نکرده است. بی تردید، این صعود به عنوان نقطه‌ی عطفی در کوه‌نوردی ایران در یادها و در تاریخ کوه‌نوردی کشور پاینده خواهد ماند. دفترهای نمایندگی انجمن در مازندران، در روز 16 آبان همایش باشکوهی با حضور حدود پانصد نفر، برای بزرگداشت یاد آن سه کوه‌نورد پیشتاز: آیدین بزرگی، پویا کیوان، و مجتبی جراهی، در شهر آمل برگزار کردند. در این همایش، لوح‌های یادبود و نکوداشت به خانواده‌های بزرگی، جراهی، و کیوان اهدا شد. در سالگرد این حادثه نیز صعودهایی از سوی اعضای انجمن به یاد آنان انجام شد.

صعود زمستانی دیواره‌ی شمالی شاخک؛ کوه‌نوردان عضو دفتر نمایندگی زنجان توانستند در بهمن 92 دیواره‌ی شمالی شاخک علم‌کوه را صعود کنند. سرپرست این برنامه‌ی فنی و دشوار، محسن سعیدزاده بود. این صعود، در “جشنواره‌ی صعودهای برتر” که توسط فدراسیون کوه‌نوردی در 9/4/93 برگزار شد، مورد تقدیر گرفت.

پنجمین دوسالانه‌ی فیلم و گزارش‌های کوه‌نوردی؛ پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش‌های کوه‏نوردی توسط انجمن کوهنوردان ایران و با حمایت مالی شرکت هفت گوهر، در روزهای 26 و 27 دی ماه 1392 د ر محل سالن اسوه شهر تهران برگزار ‌شد.

این جشنواره که با هدف تبادل تکنیک و تجربه، ارتقای دانش کوه‌نوردی، ثبت آثار و تجربه‌های موفق در کوه‌نوردی، به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعت و افزایش آگاهی‌های همگانی در زمینه‌ی محیط زیست دنبال می‏شد، با حضور رییس فدراسیون کوه‌نوردی، مدیر کل دفتر آموزش و مشارت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مسوولان انجمن کوه نوردان ایران ، فعالان محیط زیست، باشگاه‌های کوه‏نوردی، و ورزشکاران این رشته‌ی ورزشی برگزار ‌شد. از میان 41 اثر رسیده در بخش فیلم و 9 اثر رسیده در بخش گزارش، 10 فیلم منتخب هیات داوران در دو روز به نمایش گذاشته شد.

 همچنین به ‏منظور غنی‌تر شدن محتوای علمی جشنواره، برگزاری دو کارگاه آموزشی فیلم و گزارش‏ نویسی به طور رایگان توسط استاداناین رشته‌ها برای علاقه‌مندان برگزار ‌شد.

 در بخش جانبی جشنواره نیز نمایشگاه برندهای ورزشی و آثار مکتوب انجمن برگزار شد.

 همچنین در مراسم اختتامیه پس از سخنرانی دبیر جشنواره و قرائت بیانیه هیات داوران در بخش مسابقه فیلم و گزارش، جوایز برگزیدگان اهداء شد.

  بر اساس رای هیات داوران پنجمین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی فیلم و گزارش‌های کوه‏نوردی سه فیلم زیر به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

1. فیلم کمجل از نزدیک، ساخته‌ی مرتضی رحمتی و مهرزاد نصیر دهستان                    

2. فیلم کوهستان متفاوت کان چن چونکا، ساخته‌ی پروانه کاظمی

3. فیلم در مسیر کوهستان،  ساخته‌ی جواد جاجی زاده

 در بخش گزارش نویسی نیز به ترتیب:

1. اکسپدیشن غار سراب، نوشته‌ی مسعود حمیدی

2. گزارش مبادله کوه نورد با آمریکن آلپاین کلاب، نوشته‌ی عباس محمدی

3. گزارش خط الراس زمستانی بسنده کوه به خرسان، نوشته‌ی‏ آیدین بزرگی

عنوان اول تا سوم را کسب کردند. که به پاس تلاش و کوشش ارزنده‌ی تهیه کنندگان، لوح و تندیس جشنواره به آنان اهداء شد.

همچنین جایزه‌ی ویژه‌ی داوران به فرهنگ خاتمی، لوح ویژه به فیلم “کول جنون” به عنوان فیلم برگزیده‌ی مخاطبان و فیلم “یخچال‌های علم کوه” به عنوان فیلم برگزیده‌ی محیط زیستی اهداء شد.

و در پایان مراسم نیز لوح تشکر و قدردانی به برگزارکنندگان جشنواره به ترتیب وحید بهرامی (دبیر جشنواره )، فرهنگ خاتمی (دبیر هیات داوران )، شهناز قلیزاده روابط عمومی انجمن ،احمد رفیعی (مدیر تشریفات ) و ذبیح الله حمیدی (مدیر مالی ) اهداء شد.

 جشنواره‌ی یخ‌نوردی و ورزش‌های زمستانی؛ هفتمین دوره‌ی این جشنواره‌، از 22 تا 25 بهمن 92 در منطقه‌ی خور استان البرز با همکاری کوه‌نوردان این استان و شورای روستای خور برگزار شد.

مجمع عمومی؛ مجمع عمومی عادی انجمن (نوبت دوم) در 18 اردیبهشت 1392 در تهران برگزار شد. پس از شنیدن گزارش هیات مدیره و بازرس، انتخاب هیات مدیره‌ی جدید صورت گرفت. هیات مدیره‌ی منتخب، خانم فاطمه زند حبیبی را به عنوان رییس هیات مدیره تعیین کرد. در مجمع دیگری که در 25/2/93 برگزار شد، هیات مدیره‌ی دیگری انتخاب شد و این هیات مدیره عباس ثابتیان را به عنوان رییس تعیین کرد.

نشست‌های همگانی؛ یکصد و نهمین نشست همگانی انجمن در تهران، در روز 28 فروردین 92 برگزار شد. موضوع اصلی این نشست، ارایه‌ی گزارش برنامه‌ی بسیار دشوار و ارزشمند نخستین پیمایش  زمستانی ستیغ سیاه کمان- چالون- علم کوه- خرسان شمالی بود که در بهمن ماه 91 به دست آیدین بزرگی و پویا کیوان (جان باخته در برنامه‌ی برودپیک، تیر ماه 92) به انجام رسید. گزارش را خود آن دو ارایه کردند.

یکصد و دهمین نشست، در روز 29 تیر ماه برگزار شد. در این نشست، پس از ارایه‌ی اخبار کوه‌نوردی، کارنامه‌ی “کانون کوه‌نوردان تهران” به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان‌های مردمی کوه‌نوردی ایران بررسی شد. در این نشست، اعضای باسابقه‌ی کانون: داود محمدی فر، فریدون قالیباف، قاسم روزبهی، ناصر شفاهی، و جمعی از دیگر پیشکسوتان کوه‌نوردی ایران حضور داشتند.

یکصد و یازدهمین نشست، در روز 16 مهر برگزار شد. در این نشست، اخبار کوه‌نوردی، گزارشی از کارهای انجمن، گزارشی از پیوستن انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران به اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی، و گزارشی از همایش تنگ‌پیمایان (دره‌نوردان) ارایه شد.

یکصد و چهاردهمین نشست در روز 31 تیر 93 برگزار شد. در این نشست، مریم حیدرزاده، عضو نمایندگی ساوجبلاغ و نظرآباد، گزارشی از صعود چهار جبهه‌ای دماوند ارایه داد. همچنین فیلمی از زنده‌یاد گغام میناسیان که عباس ثابتیان در آمریکا از او گرفته بود، نمایش داده شد.

نمایندگی‌ها؛ دفترهای نمایندگی انجمن در یک سال و نیم گذشته، فعالیت‌های بسیاری داشته‌اند که در این‌جا فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم: اجرای صدها برنامه‌ی کوه‌نوردی هفتگی توسط نمایندگی‌های گوناگون، برگزاری نمایشگاه عکس “طبیعت و کوهستان” و نشست چند صد نفری گرامی‌داشت پیش‌کسوتان صعودهای ورزشی و برگزاری کلاس امداد و نجات در بروجرد، برگزاری مجمع عمومی نمایندگی آمل با حضور حدود 150 نفر، انجام کارهای تدارکاتی “جشنواره‌ی یافته” توسط دفتر خرم‌آباد (که امکان برگزاری آن فراهم نشد)، انتشار نشریه‌ی آغ‌داغ تا شماره‌ی نهم و برگزاری کلاس آموزش هواشناسی توسط نمایندگی زنجان، همایش و کوه‌پیمایی به مناسبت بیست و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط نمایندگی مهاباد، انتشار پنج شماره از نشریه‌ی الکترونیکی “کوله‌پشتی” به دست نمایندگی گچساران، امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست توسط نمایندگی ساوجبلاغ و طالقان و نظرآباد، مشارکت دفتر سلطانیه در پاک‌سازی محدوده‌ی بارگاه سوم دماوند در مرداد 92، همکاری موثر نمایندگی‌های مازندران با انجمن دوستداران دماوند در برگزاری جشن‌های روز ملی دماوند در تیرماه 92 و 93، مشارکت دفتر دزفول در طرح مدیریت آبشار شوی (تل زنگ)، و… .

کارگاه‌ها و کنفرانس‌های آموزشی؛ در این‌جا به چندتایی از این فعالیت‌ها اشاره می‌کنیم: کنفرانس آسیب‌های وارد به زانو در روز 14 مهر ماه 92 توسط دکتر مسعود حمیدی، نشست آموزشی به مناسبت روز ملی حمایت از رودخانه‌ها (29 اردیبهشت) با سخن‌رانی عباس محمدی، آموزش کوه‌نوردی سازگار با محیط زیست در 19 خرداد 93، آموزش کاشت و نگهداری گیاهان آپارتمانی، آموزش انگلیسی برای محیط زیست، آموزش تغذیه‌ی سازگار با محیط زیست، کارگاه آموزش درخت‌کاری در 11 اسفند 92 با همکاری دکتر وحید اعتماد (استاد دانشکده‌ی منابع طبیعی دانشگاه تهران)، چند کارگاه آموزش مدیریت مشارکتی در بهار و تابستان 93 و کارگاه آموزش مدیریت پسماند در 13 مرداد 93 با تسهیلگری مریم عطاریه. علاقمندان به حضور در این‌گونه نشست‌ها می‌توانند اطلاعیه‌های مربوط را در تارنمای انجمن و وبلاگ دیده‌بان کوهستان پیگیری کنند.

 

دیده‌بان کوهستان (دکا)

 

پژوهش در زمینه‌ی تغییرات یخچال‌ها؛ در پی پیشنهاد “موسسه ی تحقیقات آب” وابسته به وزارت نیرو، از سال 1391 یک برنامه‌ی پژوهشی در زمینه‌ی مستندسازی تغییرات یخچال‌های کوهستانی ایران را آغاز کردیم. شالوده‌ی این پژوهش، گردآوری، مقایسه، و تحلیل عکس‌هایی بوده که در زمان‌های گوناگون از برفچال‌ها و یخچال‌های کشور گرفته شده است.  این کار مفصل، با مراجعه به آرشیو عکس و گزارش‌های ده‌ها کوه‌نورد باسابقه، و انجام هشت برنامه‌ی کوه‌نوردی در منطقه‌های دماوند، علم‌کوه، ساوالان، زردکوه، و اشترانکوه در تابستان‌های 91 و 92، و مطالعه‌ی منابع پرشمار خارجی و داخلی به انجام رسید. کل کار، شامل حدود 250 صفحه مطلب و عکس به اضافه‌ی چند صد عکس جداگانه و چند فیلم، در اوایل سال 93 تحویل موسسه‌ی تحقیقات آب شد. پژوهشگر این پروژه عباس محمدی بود که کار را با همکاری محمود بهادری و چند تن از دیگر اعضای انجمن در شهرهای گوناگون، به انجام رساند.

خلاصه‌ای از این پژوهش نیز در قالب مقاله، در ” همایش تغییر اقلیم و راهی به سوی آینده” (تهران- 20 خرداد 93) ارایه شد.

گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم؛ در اواخر سال 91، محمد درویش پیشنهاد داده بود که یک صندوق برای حمایت از حیات وحش و به طور کلی برای حمایت از طرح‌های محیط زیستی تاسیس شود. کارهای مقدماتی برای راه‌اندازی این صندوق در بهار و تابستان 92 انجام شده و نام “گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم” (گنجه، به معنای: صندوق) برای آن برگزیده شده است. محمد درویش، عباس محمدی (مدیر گروه دیده‌بان کوهستان)، بهمن ایزدی، و مژگان جمشیدی، اعضای هیات موسس گنجه هستند. برای آگاهی بیشتر، لطفا نگاه کنید به: تارنمای www.edfi.ir. خواهشمند است با کمک‌های مالی و فکری خود، به پیشرفت این صندوق کمک کنید.

روز زمین؛ با برنامه‌ریزی “ستاد پاک‌سازی طبیعت چلاو و سنگ‌چال” که شامل افرادی از روستاهای این منطقه‌ی ‌کوهستانی‌ (در نزدیکی آمل) است، و با حضور صدها نفر از اعضای گروه‌های کوه‌نوردی آمل و انجمن کوه‌نوردان ایران (دفتر آمل) و دیگر طبیعت‌دوستان، کیلومترها از جاده‌ی منطقه‌ی چلاو در روز جمعه 30 اردیبهشت 92 ، به مناسبت “روز زمین” (دوم اردیبهشت)، پاک سازی شد. این برنامه، از ساعت 8 صبح آغاز شد و تا حدود 2 بعد از ظهر، به اندازه‌ی دو کامیون از زباله ها‌ی رها شده در کناره‌ی جاده جمع‌آوری گردید. لازم به یادآوری است که این منطقه، در پی کارهای فرهنگی و عملیات پاک‌سازی که در دو سال گذشته انجام شده، اکنون بسیار پاکیزه‌تر از گذشته است. در همین روز، نمایندگی انجمن در بابل نیز به پاک سازی اطراف دریاچه‌ی چورت پرداخت. برنامه‌های پاک سازی دیگری هم در دارآباد و لواسان اجرا کردیم. در سال 93 به مناسبت روز زمین، حاشیه‌ی دریاچه‌ی سد مهاباد (توسط نمایندگی انجمن در مهاباد) پاک‌سازی شد. همچنین اعضای مازندرانی انجمن در پاک‌سازی منطقه‌ی چلاو آمل مشارکت داشتند.

انتخابات؛ با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، دکا یکی از فعال‌ترین سازمان‌های مردم‌نهادی بود که با دادن یادداشت و مقاله به رسانه‌ها و با برقراری ارتباط با ستادهای انتخاباتی، کوشید مطالبه‌های محیط زیستی از نامزدها را پیش بکشد. در این دوره، برای نخستین بار، چند نفر از نامزدان به ارایه‌ی برنامه‌های زیست‌محیطی پرداختند.

انتخاب دیده‌بان کوهستان به عنوان “تشکل زیست‌محیطی فعال؛ در “جشنواره‌ی صعودهای برتر” که در روز 10 تیر برگزار شد، گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران، لوح تقدیر “تشکل زیست‌محیطی برتر” را دریافت کرد. متن لوح به شرح زیر است:

اهتمام ارزنده و تلاش ستودنی “گروه دیده‌بان کوهستان” (دکا) را در عرصه‌ی فعالیت‌های زیست‌محیطی و صیانت از سرمایه‌های ارزشمند طبیعی، ارج می‌نهیم و مفتخریم مقارن با برگزاری نخستین جشنواره‌ی صعودهای برتر کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی سال 93، بدین‌وسیله از آن گروه فعال و اثرگذار تجلیل به عمل آوریم.

 

روز ملی دماوند؛ مراسم “روز ملی دماوند” که از نه سال پیش در نزدیک‌ترین جمعه به سیزدهم تیر (جشن تیرگان) در شهر رینه برگزار می شود، در سال‌های 92 و 93 نیز از سوی انجمن دوستداران دماوندکوه و با همکاری انجمن کوه‌نوردان ایران، دانشگاه پیام نور، و شهرداری و شورای شهر رینه در دانشگاه پیام نور شهر رینه برگزار شد. در جشن سال 92، مهندس محمد درویش نویسنده‌ی وبلاگ “مهار بیابان‌زایی و عضو هیات علمی موسسه‌ی تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، از سوی انجمن کوه‌نوردان ایران و انجمن دوستداران دماوندکوه، و در میان تشویق نمایندگان چندین سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست و چند هزار طبیعت‌دوست حاضر در مراسم، به عنوان “چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست ایران” در سال ۱۳۹۱ معرفی شد. در سال 93، دکتر اسماعیل کهرم لوح چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست را دریافت کرد.

اخلاق زیست‌محیطی در کوه‌پیمایی؛ در بهار و تابستان 92 چندین نشست با شماری از فعالان محیط زیست، تورگردانان، دست اندرکاران غارپیمایی، و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر داشته‌ایم تا بتوانیم یک دستورعمل یا منشور اخلاقی برای طبیعت‌پیمایی سازگار با محیط زیست تنظیم کنیم. متن‌های زیادی هم در این زمینه نوشته و ترجمه شده است. از دوستانی که در این زمینه پیشنهادهایی دارند، درخواست می‌کنیم با ما تماس بگیرند.

اعتراض به معدن‌کاوی در کوه‌شاه؛ در روزهای 21 و 22 شهریور 92، روستای باغ فخروییه و کوه‌شاه (کوشا) در منطقه‌ی بافت کرمان، شاهد حضور حدود هزار و سیصد کوه‌نورد و طبیعت دوست (از جمله: اعضای انجمن کوه‌نوردان) بود که برای اعتراض به فعالیت استخراج سنگ آهن از کوه‌شاه، به آن‌جا آمده بودند. این گردهمایی که در پی ماه‌ها تلاش کوه‌نوردان کرمانی، و کار رسانه‌ای و دیگر پیگیری‌ها صورت گرفت، موجب شد که استاندار کرمان دستور توقف فعالیت معدن را بدهد.

روز پاک‌سازی کوهستان؛ در سال 1392 به مناسبت چهارم مهر، روز پاک‌سازی کوهستان، گذشته از کارهای رسانه‌ای چندین برنامه‌ی پاک‌سازی هم داشتیم که از آن جمله بوده است در:  کوه‌های شمال زنجان (نمایندگی زنجان)، رخ جنوبی دماوند (نمایندگی آمل)، جنگل سمسکنده (نمایندگی ساری)، درکه و بند یخچال و سد لتیان (دفتر مرکزی)، غار دربند (نمایندگی سمنان)، کوه‌های اطراف بروجرد (نمایندگی بروجرد)، غار دانیال و غار گل زرد (نمایندگی بابل)، حاشیه‌ی رودخانه‌ی کرج (اعضای انجمن در کرج). بیشتر این برنامه‌ها با همکاری هیات‌ها، کوه‌نوردان و طبیعت دوستان دیگر، شوراهای شهر، و سازمان‌های دولتی مانند محیط زیست و میراث فرهنگی برگزار شد.

چند نفر از اعضای انجمن نیز با “کارگروه پسماند” استانداری مازندران همکاری دارند.

پی‌گیری پناهگاه‌سازی در کیامکی‌داغ؛ در تابستان 92 خبردار شدیم که عده‌ای قصد دارند پناهگاهی در ارتفاع 3000 متری کوه کیامکی‌داغ بسازند و عملیاتی را هم شروع کرده‌اند؛ در حالی که روی این کوه، یک پناهگاه در ارتفاع 2200 متری، یک پناهگاه در 3300 متری و یک جان‌پناه هم بر روی قله (3347 متری) وجود دارد، و این همه در شرایطی که کل مسیر پیاده روی از روستای داران تا قله‌ی کیامکی داغ، بیش از سه ساعت نیست! با کمک کوه‌نوردان طبیعت‌دوست منطقه، و با پی‌گیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که با فدراسیون کوه‌نوردی، هیات کوه‌نوردی آذربایجان شرقی، و سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم، توانستیم این عملیات را متوقف کنیم.

روز جهانی کوهستان؛ به این مناست (11 دسامبر/ 20 آذر) در روز 25 آذر یک نشست دوستانه در دفتر انجمن کوه‌نوردان برگزار شد. در این نشست، رضا زارعی رییس فدراسیون کوه‌نوردی به همراه همکارانش حسین رضایی و همایون بختیاری، کاوه کاشفی رییس پیشین هیات کوه‌نوردی استان تهران، و جمعی از مدیران و پیش‌کسوتان انجمن و چند باشگاه کوه‌نوردی حضور داشتند. نشست، در واقع جلسه‌ای بود برای بیشتر ساختن همکاری‌ها در زمینه‌ی کوه‌نوردی و حفاظت کوهستان. در این برنامه، انجمن یک لوح قدردانی به خاطر مدیریت خوب کاوه کاشفی در هیات، به او اهدا کرد.

به مناسبت روز جهانی کوهستان، دفترهای انجمن در ساوجبلاغ، ایلام، و یزد نیز برنامه‌هایی برگزار کردند.

روز جهانی تالاب‌ها؛ به مناسبت این روز، یک کارگاه آموزشی با سخن‌رانی حسین رفیع، مدیر گروه بچه‌های آب، در روز 22/10/92 برگزار کردیم. همچنین یک سفر به تالاب میانکاله داشتیم (3 و 4 بهمن) که در آن، شرکت‌کنندگان با راهنمایی حر منصوری (مدیر انجمن دیده‌بان میانکاله) با پرندگان و نیز مشکلات منطقه آشنا شدند.

درخواست برای پاک‌سازی شمال؛ مریم کرم‌دوست و محمد علی علایی، دو کنشگر محیط زیست، با حمایت چند انجمن و موسسه (از جمله: انجمن کوه‌نوردان) در بهمن ماه 92 یک برنامه‌ی دوچرخه‌سواری از آستارا تا گرگان اجرا کردند که هدف آن جلب توجه مردم و مسوولان به لزوم مدیریت درست زباله در شمال کشور بود.

درخت‌کاری با یاد گشایندگان مسیر ایران؛ در اسفند 92 همچون سال‌های گذشته، اعضای انجمن در برنامه‌های درخت‌کاری مشارکت داشتند. در تهران، گروهی از اعضا در روز 16 اسفند در برنامه‌ی درخت‌کاری اداره‌ی کل منابع طبیعی استان که در کهریزک برگزار شد شرکت کردند و به یاد آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراهی نهال کاشتند.

همکاران دکا، در روز 5/2/93 نیز همراه با شماری از اعضای دیگر سمن‌ها، در برنامه‌ی موسسه‌ی تحقیقات جنگل‌ها و مرتع در سیراچال (جاده‌ی چالوس) شرکت کردند و نهال اورس کاشتند.

روز اقدام برای رودخانه‌ها؛ به مناسبت این روز (14 مارچ/ 24 اسفند) در 23 اسفند 92 اعضای دفتر نمایندگی انجمن در قائم‌شهر به پاک‌سازی حاشیه‌ی رودخانه‌ی تِلار و رودخانه‌ی کسیلیان شیرگاه پرداختند. همچنین این دوستان و اعضایی از دفتر تهران، بنا به پیشنهاد موسسه‌ی International Rivers  (و با این توجیه که سلامت رودها در دستان ما است) در کنار چند رودخانه عکس‌هایی از کف دست خود گرفتند و برای آن موسسه فرستادند؛ آنان در کف دستان خود شعارهایی در حمایت از رودها نوشته بودند. کارهای رسانه‌ای چندی هم به این مناسبت انجام شد.

همچنین به مناسبت “روز ملی حمایت از رودخانه‌ها در برابر سدسازی” (29 اردیبهشت) یک برنامه‌ی بازدید از ساختگاه سد داریان (استان کردستان) و هم‌اندیشی با فعالان محیط زیستی منطقه که خواستار نجات کانی‌بل (چشمه بل) هستند، داشتیم.

صعود زمستانی به ساوالان در حمایت از ارسباران؛ احد آخجسته، حسن نوبهار، و مهدی حسن زاده با برنامه‌ریزی امیر یوسفیان اهری در اسفند ماه 92 یک صعود به قله ی ساوالان (سبلان) داشتند که هدف آن حمایت از منطقه‌ی کوهستانی ارسبارن (دربرگیرنده‌ی پارک ملی کنتال، پناهگاه حیات وحش کیامکی، منطقه‌ی حفاظت شد‌ه‌ی ارسباران، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی یای‌قاری و منطقه‌ی شکار ممنوع هوراند یا هشته سر) بود. یکی از حامیان این برنامه، دکا بود.

همکاری با ستاد احیای دریاچه‌ی اورمیه؛ در بهار 1393 “کارگروه احیای اکولوژیک” در این ستاد تشکیل شد. عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان، در این کارگروه عضویت داشت و یکی از نویسندگان طرحی بوده که توسط آن کارگروه به ستاد ارایه شد. خانم محمدپور، دیگر عضو انجمن بود که در این کارگروه حضور داشت.

جشنواره‌ی حراج لوازم دست‌دوم؛ این جشنواره در روز 22 خرداد 93 با همکاری کارگروه محیط زیست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، خانه‌ی کوه‌نوردان تهران، و گروه کوه‌نوردی دانش تهران با هدف تشویق مصرف کم‌تر و استفاده‌ی دوباره از پوشاک و وسایل کوه‌نوردی و طبیعت‌پیمایی برگزار شد که استقبال خوبی هم از آن شد.

مین، دشمن انسان و زمین؛ بخش‌های بزرگی از مرزهای غربی کشور ما، هنوز پس از ربع قرن که از پایان جنگ می‌گذرد، هنوز به مین آلوده است. گذشته از افراد عادی پرشماری که همه ساله بر اثر انفجار مین‌های قدیمی آسیب می‌بینند یا جان خود را از دست می‌دهند، تاکنون ده‌ها نفر از نیروهای کارآزموده و فداکاری که مشغول پاک‌سازی مناطق از مین بوده‌اند نیز بر اثر انفجار مین شهید شده‌اند. حتی در بیابان لوت هم آلودگی به مین وجود دارد که متاسفانه در دو مورد به کشته شدن دو کوه‌نورد و راهنمای طبیعت‌گردی: سید امیر طالبی گل (11 دی 92) و حمید هاشمی (2 فروردین 93) انجامید.

سید مهدی حسینی از کوه‌نوردان جوان کشورمان که سابقه‌ی در خور توجهی در صعود به قله‌ها و پیمایش کویرها و بیابان‌ها دارد، از خرداد 93 شروع به اجرای یکی برنامه‌ی بزرگ با عنوان “ایران من” و با شعار “مین، دشمن انسان و زمین” کرده است. او قصد دارد با حدود هجده هزار کیلومتر سفر در نیمه‌ی شمالی کشور، صعود صدها قله، و طبیعت‌پیمایی در دشت‌ها و کویرها و جنگل‌ها، این پیام را به گوش همگان برساند. هدف سید مهدی، آگاه‌سازی جامعه نسبت به خطرات مناطق آلوده به مین، درخواست از مسوولان برای مین‌زدایی کامل تمام نقاط کشور، و معرفی گردشگری سازگار با محیط زیست است که با مین‌گذاری به شدت به خطر می‌افتد. این برنامه‌ی بزرگ و ارزشمند، از حمایت سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، و گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران برخوردار است و هماهنگی‌های لازم را نیز با مرکز مین‌زدایی کشور به انجام رسانده است.

شبکه‌ی سمن‌های زیست‌محیطی؛ از تابستان 92 گروهی از سازمان‌های مردم‌نهاد (غیردولتی) استان تهران در صدد برآمدند که شبکه‌ی سمن‌ها را احیا کنند. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، و با رویکرد مثبت سازمان حفاظت محیط زیست در زمان مدیریت خانم ابتکار، و در پی تلاش‌های ارزنده‌ی محمد درویش (مدیرکل دفتر مشارکت‌های این سازمان) پیگیری‌ها برای تشکیل شبکه بیشتر شد. در ماه‌های گذشته، نمایندگان انجمن کوه‌نوردان و دکا در بیشتر نشست‌های مربوط به شبکه حضور فعال داشته‌اند.

 

تاریخ تنظیم: مرداد 1393