تبعات تغییرات جوی برای انسانها

نتایج مطالعات جدید شبکه انجمن پزشکی آمریکا با عنوان «چالش‌ها و فرصت‌ها برای سلامت جهانی» نشان می‌دهد که چگونه تغییرات جوی بر سلامت انسان اثر می‌گذارند.مطالعه جدیدی که از سوی شبکه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه مقابله با تغییرات جوی می‌تواند منجر به منافع فراوان اقتصادی و سلامتی شود. «جاناتان پاتز» و «هوارد فرامکین» و همکارانش با انجام مطالعه‌ای تاثیر تغییرات جوی احتمالی را به عنوان تهدیدی برای سلامت انسان و خطرات سلامتی مرتبط با این تغییرات آب و هوایی برآورد کرده‌اند. آنها در این گزارش به بسیاری از مواردی که هم اکنون برای ما شناخته شده‌اند اشاره کرده‌اند.

به عنوان مثال به برخی از تبعات ناشی از گرما برای سلامت انسان نظیر افزایش حملات قلبی، کاهش راندمان کاری و فشار گرمایی اشاره کرده‌اند. آنها همچنین به بیماری‌های دیگر نظیر کاهش سلامت دستگاه تنفسی که از افزایش حجم آلاینده‌ها در هوا ناشی می‌شود، افزایش بیماری‌های عفونی، کاهش امنیت غذایی و افزایش استرس‌های روحی نیز اشاره می‌کنند.

آنچه واضح است تغییراتی است که برای آب و هوا در حال رخ دادن است. به عنوان مثال موج گرما، سیل، بارش‌های سیل‌آسا و خشکسالی‌ها با شدت بیشتری در حال رخ دادن هستند. این تغییرات جوی بر اثر تولید گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های بشری رخ داده‌اند. این آلاینده‌ها همچنین به لایه اوزون آسیب جدی رسانده‌اند. از آنجا که می‌دانید لایه اوزون خارجی‌ترین لایه جو زمین است که با مسدود کردن ورود تشعشعات پرانرژی خورشید که عوارض جانبی زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارند به ما کمک می‌کند. این در حالیست که اکسیژن نزدیک زمین که ما تنفس می‌کنیم نیز بسیار آلوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، متخصصان سلامت با اشاره به موارد فوق به این نتیجه رسیدند که تبعات گرم شدن زمین برای سلامت انسان بسیار جدی خواهد بود و این تبعات اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

مولفان این مطالعه پیش بینی کردند تا پایان قرن حاضر سالانه بیش از 2000 مرگ و میر ناشی از موج گرما در شیکاگو رخ دهد. آنها همچنین پیش بینی می‌کنند امواج گرمای شدید در اروپا طی چند دهه آتی 500 تا 1000 درصد افزایش یابد. اما این نگرانی تنها محدود به گرما نمی‌شود. چرا که به زودی تبعات مختلف سلامتی نیز موجب نگرانی خواهند شد.

آنچه از این مطالعه حاصل می‌شود این است که اگر بیکار بنشینیم و هیچ اقدامی برای مقابله با تغییرات جوی انجام ندهیم این مسئله بسیار پرهزینه و غیرمنطقی خواهد بود. هر گونه اقدامی در جهت متوقف کردن تغییرات جوی می‌تواند مزایای پنهان فراوانی داشته باشد که ما را تشویق می‌کند تا زودتر اقدام کنیم.