آموزش مربی برای تقویت مناطق حفاظت‌شده جهان

اتحادیه پارک‌های جهان با همکاری کمیسیون مناطق حفاظت شده اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)‌، برنامه آموزش متخصصان مناطق حفاظت شده ارائه می‌دهد.برنامه آموزشی متخصصان مناطق حفاظت شده جهان با هدف تقویت و سرپرستی کارشناسان مناطق حفاظت شده دولتی و غیردولتی از سوی اتحادیه پارک‌های جهان و کمیسیون مناطق حفاظت شده اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) انجام می‌شود. در این برنامه،‌ اتحادیه پارک‌های جهان بر مربیان مناطق حفاظت شده در سراسر جهان که علاقمند به شرکت در برنامه‌های مدیریت پایدار مناطق حفاظت شده هستند، نظارت می‌کند.

بسیاری از این مربیان در تمام سطوح مدیریت از اداره گرفته تا احداث مناطق حفاظت شده، بیش از 30 سال تجربه دارند. ضمن اینکه بسیاری از حاضران در این برنامه آموزشی از پست‌های مختلفی نظیر سازمان ملی خدمات پارک‌ها، سازمان خدمات جنگل و شیلات و سازمان خدمات حیات وحش در کانادا و آمریکا به این برنامه گام گذاشته‌اند.

به گزارش پایگاه رسمی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، افراد علاقمند به مربیگری در مناطق حفاظت شده نیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه رسمی این طرح به نشانی globalparks.org در این برنامه ثبت نام کنند. علاوه بر این سازمان‌هایی که علاقمند به حضور مربیان آموزش دیده در مناطق حفاظت شده منطقه خود هستند نیز می‌توانند در این پایگاه ثبت‌نام کرده و موارد مورد علاقه خود را بیان کنند. پس از این، اتحادیه پارک‌های جهان با تطبیق توانایی‌های مربیان با نیازهای مناطق حفاظت شده و خواستار استفاده از تجربیات مربیان، حمایت‌های مورد نیاز و منطبق با نیازهای سازمان‌های مربوطه را ارائه می‌دهد. برنامه تربیت مربی مناطق حفاظت شده جهان در خلال کنگره پارک‌های جهان IUCN که از 12 الی 19 نوامبر سال جاری (2014) در شهر سیدنی استرالیا برگزار می‌شود به عنوان بخشی از برنامه افزایش ظرفیت معرفی خواهد شد.