قول‌هایی که در اجلاس جهانی آب و هوا داده شد

رهبران و نمایندگان کشورهای مختلف جهان در پایان اجلاس جهانی تغییرات آب و هوای سازمان ملل که هفته گذشته برگزار شد وعده دادند برای مراقبت بهتر از کره زمین، میلیاردها دلار بودجه اختصاص دهند.اجلاس یک روزه تغییرات آب و هوا سه شنبه گذشته در مقر اصلی سازمان ملل برگزار شد که در این اجلاس بیش از 100 نفر از سران کشورهای مختلف جهان با هدف دستیابی به یک پیمان جهانی برای مقابله با تغییرات جوی و آماده شدن برای حضور در «اجلاس 2015 میلادی پاریس» گردهم آمدند. در این اجلاس برای نخستین بار بیش از 150 کشور جهان ضرب‌الاجلی را برای توقف جنگل‌زدایی تا سال 2030 میلادی تعیین کردند.

با این حال پس از آنکه یکی از بازیگران اصلی این عرصه یعنی برزیل از پیوستن به این پیمان سرباز زد، عملی شدن این هدف تا سال 2030 میلادی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اما در سمت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا و کانادا با امضای بیانیه‌ای متعهد شدند تا سال 2030 میلادی پدیده جنگل‌زدایی را به کلی متوقف کنند. کشورهای جهان همچنین تعداد زیادی وعده‌های غیراجباری پیشنهاد کردند و وعده دادند در مجموع حداقل پنج میلیارد دلار برای کمک به حفظ تعادل بیشتر زمین هزینه کنند. این هزینه‌ها معمولا شامل قطع وابستگی به سوزاندن زغال سنگ، گاز و نفت و توقف نابودی جنگل‌های حبس‌کننده کربن در جهان می‌شوند.

اتحادیه اروپا نیز چندین طرح را پیشنهاد کرد که طی آن کشورهای عضو تا سال 2030 میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف کرده و میزان آن را به حدود 40 درصد پایین‌تر از میزان سال 1990 میلادی می‌رسانند. در این طرح‌ها همچنین بر لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس تک تودی، «ژوزه مانوئل باروزو»، رئیس کمیسیون اروپایی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این مسئله بدون لطمه به اقتصاد انجام شدنی است.وی افزود: طی هفت سال آینده اتحادیه اروپا نیز سه میلیارد یورو به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.باروزو گفت: می‌خواهیم اثبات کنیم که حفاظت از محیط زیست و یک اقتصاد قوی باید دست در دست هم حرکت کنند.

فرانسه و کره جنوبی نیز به ترتیب وعده پرداخت یک میلیارد دلار و 100 میلیون دلار کمک مالی را دادند. سایر کشورها نظیر شیلی نیز وعده دادند تا سال 2020 میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را متوقف کنند. گروهی از کمپانی‌ها، کشورها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز وعده دادند تا سال 2030 میلادی بیش از دو میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع از جنگل‌ها را احیا کنند. در این راه نروژ وعده پرداخت 350 میلیون دلار برای حفاظت از جنگل‌های پرو را داده است. در این اجلاس کشورهایی نظیر ژاپن، ونزوئلا، سیشل و پرو نیز طرح‌هایی را برای دستیابی به اهداف تعیین شده تا سال 2030 میلادی ارائه کردند.