شما می توانید سرنوشت ساز باشید !

لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر سینما و فعال محیط زیست که اخیرا از سوی دبیر کل سازمان ملل به عنوان “پیام آور صلح” انتخاب شد در مجمع عمومی این سازمان در نیویورک در مورد خطرهای شتاب گرفتن تغییر اقلیم هشدار داد و خطاب به سران جهان گفت: شما می توانید سرنوشت ساز باشید، در غیر این‌صورت آینده شما را رسوا خواهد کرد.

متن سخنرانی؛

جناب دبیر کل ، نمایندگان محترم، خانم ها و آقایان. من افتخار دارم که امروز در مقابل شما ایستاده باشم ; نه به عنوان یک کارشناس، بلکه به عنوان یک شهروند نگران، یکی از 400000 شهروندی که روز یکشنبه در خیابان های نیویورک راهپیمایی کردند، و میلیاردها نفر دیگر در سراسر جهان که راه حلی می خواهند برای بحران آب و هوای جهان.

به عنوان یک بازیگر سینما ، وانمود کردن زندگی من است. من نقش شخصیت های خیالی را بازی می کنم که مشکلات خیالی را حل می کنند. من معتقدم که بشر به تغییرات اقلیمی نگاه مشابهی دارد و این پدیده را به عنوان یک داستان تخیلی که برای کس دیگری دارد اتفاق می افتد مینگرد. بشر تصور میکند با انکار تغییر اقلیم این مشکل به‌‌ خودی خود کنار می‌رود.
اما من فکر می کنم که ما میدانیم… هر هفته، ما شاهد رویدادهای جدید و غیر قابل انکار در مورد تغییرات جوی هستیم. ما میدانیم که خشکسالی ها تشدید شده اند، اقیانوس ها گرم و اسیدی شده اند و از بسترشان هم اکنون گاز متان تراوش میشود … ما شاهد شرایط جوی بی سایقه هستیم: افزایش درجه حرارت که منجر به ذوب پر شتاب توده‌های یخ در غرب قطب جنوب و گرینلند می شود. شتاب این پدیده دهها سال سریع تر از آنچه دانشمندان پیش بینی کرده بودند است.

حرف های من هیجانی نیستند. این واقعیت است. جامعه علمی آن را می داند، صنایع و دولت ها هم می دانند، حتی ارتش ایالات متحده هم آن را می داند; رئیس فرماندهی اقیانوس آرام نیروی دریایی، دریاسالار ساموئل لاکلیر، اخیرا گفت که تغییر اقلیم بزرگترین تهدید امنیتی ماست.

دوستان من، تجمع امروز ما، شاید بیش از هر تجمع دیگری در تاریخ بشر، با یک وظیفه سنگین اما قابل اجرا روبرو است : شما می توانید سرنوشت ساز باشید، در غیر این‌صورت آینده شما را رسوا خواهد کرد. شرایط دشوار زمین از اینکه به‌‌ مردم بگوییم مدل لامپ هایشان را عوض کنند و یا ماشین هایبرید بخرند بسیار فراتر رفته است. فاجعه تغییر اقلیم فراتر از انتخاب های فردی ما است و در گرو عملکرد صنایع و دولت ها در سراسر جهان قرار دارد و نیازمند اقدامات راسخ در مقیاس وسیع.

اکنون لحظه ی عمل است !! ما باید برای میزان نشر کربن (عامل تغییر اقلیم) هزینه مشخص کنیم، و یارانه های دولتی برای شرکت های زغال سنگ، گاز و نفت باید قطع شود . ما باید به انتشار بدون مجازات آلاینده های صنعتی که بنام “اقتصاد بازار آزاد” صورت میگیرد پایان دهیم. صنایع آلاینده لیاقت دلارهای مالیاتی ما را ندارند. ما باید آنها را مورد باز خواست و بررسی دقیق قرار دهیم زیرا با فروپاشی اکوسیستم‌ها اقتصاد نیز نابود خواهد شد. خبر خوب این است که انرژی های تجدید پذیر نه تنها قابل دست یافتن هستند بلکه میتواند زیربنای یک سیاست اقتصادی درست باشند و میلیونها شغل ایجاد کنند.این یک بحث حزبی و سیاسی نیست؛ این یک بحث انسانی است. هوای پاک و اقلیم قابل زندگی اساسی‌‌ترین حقوق بشر می‌باشند. حل این بحران یک مسیله سیاسی نیست بلکه بقای ما به آن‌ وابسته است.

این زمان ، زمان مهمی است. و این یکی از مهمترین پیام هاست. نمایندگان محترم، رهبران جهان، من برای زندگی نقش بازی می کنم. اما شما نه. مردم روز یکشنبه تقاضایشان را اعلام کردند و این جنبش از حرکت متوقف نخواهد شد. امروز نوبت شماست. زمان پاسخ به بزرگترین چالش جهان اکنون است. ما از شما خواهش می کنیم تا با شجاعت و صداقت با آن روبرو شوید. با سپاس از شما.