سنجش آلودگی خاک در 5 استان کشور

مدیرکل دفتر پایش سازمان محیط‌ زیست از ایجاد بخش آزمایشگاه خاک در 5 استان کشور خبر داد.شینا انصاری در خصوص آلودگی‌های خاک در کشور گفت: بخش آزمایشگاه خاک نیز در پنج استان گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، هرمزگان و البرز راه‌اندازی شده است تا خود استان‌ها بتوانند بسیاری از آزمایش‌ها را انجام دهند.

وی در رابطه با سلامت آبهای زیرزمینی بیان کرد: در خصوص آب‌های زیرزمینی، دفتر آب و خاک سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی آن را انجام می‌دهد و اگر واحد صنعتی آلودگی خاصی ایجاد کند ما از خروجی‌های آن به منابع پذیرنده نمونه‌برداری می‌کنیم. قبل از این حدود 14 ایستگاه پایش آنلاین برای رودخانه‌های کل کشور داشتیم که امسال نیز 29 ایستگاه جدید تهیه کرده‌ایم که در 16 استان‌ کشور نصب خواهد شد.

مدیرکل دفتر پایش سازمان محیط‌زیست در خصوص کنترل کیفیت هوا نیز گفت: در حال حاضر در کل کشور 170 ایستگاه پایش کیفی هوا وجود دارد که در استانهای مختلف پراکنده اند و داده‌های آماری را به صورت روزانه ارائه می‌کنند.

وی افزود: ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا ، اطلاعات مربوط به N ox ، CO، SO2 ، ازون و ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون و ذرات کمتر از 10 میکرون را روزانه به مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور ارسال می‌کنند تا تجزیه و تحلیل‌های مدیریتی انجام شود.