رکورد 40 میلیارد تُنی تولید دی‌اکسیدکربن در سال 2014

کارشناسان مطالعات جوی پیش‌بینی کردند: حجم دی‌اکسیدکربن موجود در جو به عنوان اصلی‌ترین عامل گرمای جهانی در سال 2014 میلادی به رکورد جدید 40 میلیارد تُن می‌رسد.

در گزارش «پروژه جهانی کربن» پیش‌بینی شده است که حجم این گاز در سال 2014 میلادی به 40 میلیارد تن افزایش می‌یابد. در همین گزارش سالانه از سوی «بودجه جهانی کربن» نیز تاکید شده است که اگر قرار باشد بتوانیم با احتمال 66 درصدی میانگین دمای جهانی را تا زیر 2 درجه سانتیگراد نگه داریم باید حداکثر حجم این گار در جو به یک میلیارد و 200 میلیون تن برسد که البته دستیابی به این هدف با شرایط فعلی تولید این گاز در سراسر جهان تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

«کورین لی کوئر»، مدیر مرکز «تیندال» در UEA‌ گفت: تاثیر فعالیت‌های انسانی روی تغییرات جوی واضح است و ضرورت دارد یک روند کاهشی پایدار و مداوم روی میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن با پایین آوردن میزان احتراق سوخت‌های فسیلی در پی گرفته شود.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، گزارش سالانه بودجه جهانی کربن شامل برآوردی برای سال 2014 و آمارهای سال گذشته میلادی در هر کشور و بر اساس سرانه آن است و بنابر این گزارش پیش‌بینی می‌شود که انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی در سال 2014 میلادی تا 2.5 درصد افزایش یابد که از میزان آن در سال 1990 میلادی، 65 درصد بیشتر است.منبع