حذف گاز HTFC از بخش صنعت و کشاورزی تا سال 2015

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون از حذف گاز HTFC در بخش صنعت و کشاورزی تا سال 2015 خبر داد.حاجی‌زاده در مراسم گرامیداشت پروتکل مونترال هدف از برگزاری این مناسبت‌ها را حل مشکلات و مرور فعالیت‌های گذشته دانست و اظهار کرد: کل فعالیت‌های ما در پنج سرفصل انجام می‌شود. ایران در سال 68، چهار الحاقیه را پذیرفت که آخرین آن اصلاحیه پکن بود که در سال 90 توسط مجلس پذیرفته شد.

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون با اشاره به اینکه ما تاکنون توانسته‌ایم 1358 واحد را تجهیز کنیم و مصرف آخرین مصرف گاز HTFC به پنج هزار تن برسانیم، افزود: دولت و سازمان‌های ذی‌ربط متعهدند این میزان از گاز HTFC را تا سال 2015 از بخش صنعت و کشاورزی خارج کنند. این طرح در حال حاضر در 25 کارخانه در حال انجام است و تا ابتدای سال 2015 تمام کارخانه‌ها باید تجهیز شوند.

وی هدف دوم دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون را سیاست‌گذاری و اعمال قوانین عنوان کرد و گفت: با همکاری اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط توانسته‌ایم به یک دستورالعمل مشترک برسیم.مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون هدف سوم این طرح را آموزش و اطلاع‌رسانی دانست و افزود: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای وزارت کار و سازمان حفظ نباتات کارگاه‌های آموزشی با موضوع آموزش روش‌های جدید تکنولوژی جایگزین را به مسوولان آموزش داده و در این حوزه توانسته‌ایم به وضعیت ثابتی برسیم.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه با همکاری نماینده استان‌ها و دریافت گزارش‌های به روز از عملکرد بخش‌های صنعتی و کشاورزی در اجرای تعهدات خود نظارت می‌کنیم، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را از جمله دیگر اقدامات این طرح دانست./منبع