تغییرات‌ اقلیمی چالشی برای نسل بشر

همراه با اعتراضات جهانی برای تعجیل در اقدامات لازم در زمینه مقابله با تغییرات جوی متخصصان سلامت تاکید کردند که تاخیر در کنترل این پدیده می‌تواند پیامدهای ‌وخیم‌تری برای سلامت زمینی‌ها داشته باشد.دکتر «جاناتان پاتز»، مدیر موسسه سلامت جهانی در دانشگاه ویسکانسین آمریکا گفت: مواردی چون گرمازدگی، حمله قلبی و دیگر بیماری‌های مرتبط با گرما رو به افزایش خواهد بود چرا که تعداد روزهای گرم سال بیشتر شده است.

به گفته دکتر پاتز، بررسی‌ها حاکی از آن است که بیماری‌های تنفسی، عفونی، گرسنگی و مشکلات سلامت روان در واکنش به تغییرات جوی افزایش می‌یابد.

انتشار یافته‌های این مطالعه یک روز پیش از نشست سازمان ملل در رابطه با تغییرات جوی در نیویورک انجام گرفت. در روز یکشنبه نیز بیش از 2000 نفر در تظاهراتی که در چند شهر از کشورهای مختلف انجام دادند خواستار آن شدند تا اقدامی فوری برای حفظ سلامت زمین اتخاذ شود. تحلیل جدید که بر اساس مطالعات انجام شده از 20 سال گذشته است استدلال می‌کند کاهش احتراق سوخت‌های فسیلی می‌تواند به فوائد اقتصادی و سلامتی پایدار منجر شود.

دکتر پاتز گفت: فوائد سلامتی ناشی از این اقدام می‌تواند 10 برابر با ارزش‌تر از هزینه دستیابی به انرژی‌های پاک‌تر باشد.متخصصان علاوه بر پیش بینی افزایش روزهای گرم معتقدند تغییرات جوی می‌تواند با پیامدهای زیر همراه باشد:

– افزایش مبتلایان به بیماری‌های تنفسی

– تغییر در چگونگی گسترش و شیوع بیماری‌های عفونی

– افزایش فقر و گرسنگی

– آسیب رساندن به سلامت روان