تعهد 4 کشور به احیاء 30 میلیون هکتار جنگل

در حاشیه اجلاس جهانی تغییرات آب و هوای سازمان ملل که هفته گذشته برگزار شد، چهار کشور جمهوری دموکراتیک کنگو، اوگاندا، گوآتمالا و اتیوپی متعهد شدند که بیش از 30 میلیون هکتار از جنگل‌های تخریب‌شده خود را احیا کنند.

در سال 2011 میلادی، آلمان و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)،‌ برنامه‌ای را تحت عنوان «چالش بن» برگزار کردند که طی آن شرکت‌کنندگان متعهد به احیاء 150 میلیون هکتار از جنگل‌ها و زمین‌های فرسوده تا سال 2020 میلادی شدند. تاکنون چندین کشور به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده‌اند اما هفته گذشته و در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوای سازمان ملل چهار کشور دیگر نیز پا به عرصه مبارزه با جنگل‌زدایی گذاشتند.

جمهوری دموکراتیک کنگو متعهد شد تا هشت میلیون هکتار از جنگل‌ها و زمین‌های فرسوده خود را احیا کند. کشورهای اوگاندا و گواتمالا نیز به ترتیب وعده احیا دو میلیون و 500 هزار هکتار و یک میلیون و 200 هکتار جنگل را دادند. اما بزرگترین وعده در میان این چهار کشور متعلق به اتیوپی است که متعهد شده تا 22 میلیون هکتار یا 22 درصد از وسعت زمین‌های خود را احیا کند. این تعهد جمعی در مجموع منجر به احیا 33 میلیون و 700 هزار هکتار زمین می‌شود که وسعت آن روی هم به اندازه هنگ کنگ خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، علاوه بر اینها در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا اعلام شد که ضرب‌الاجل «چالش بن» تا سال 2030 میلادی افزایش می‌یابد تا طبق اهداف جدید، وسعت کلی زمین‌های احیا شده تا آن زمان به 350 میلیون هکتار افزایش یابد که این وسعت برابر با وسعت کلی هند است. تاکنون ائتلاف جهانی بن در احیا جنگل‌ها، منجر به احیا 55 میلیون هکتار از جنگل‌های فرسوده شده که این رقم تنها یک سوم وسعت تعیین شده در ابتدای انعقاد این پیمان است.