تعهد 120 کشور برای مقابله با آلودگی جیوه

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل 22 کشور جدید متعهد شدند تا گام‌های اساسی برای مقابله با جیوه به عنوان یکی آلاینده‌های خطرناک جهان بردارند.نزدیک به حدود یک سال قبل مقامات ارشد دولتی از ژاپن، آمریکا و چند کشور دیگر تحت عنوان «کنوانسیون میناماتا برای مقابله با آلودگی جیوه» همکاری جهانی خود را آغاز کردند. از آن زمان صدها کشور دیگر اقدام به امضای این معاهده کردند که با اضافه شدن این 22 کشور جدید تعداد حمایت‌کنندگان از این کنوانسیون 120 کشور می‌شود.

«آچیم استاینر»، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد گفت: به کشورهای جدید به دلیل امضای کنوانسیون میناماتا و تصویب کردن آن تبریک می‌گویم چرا که آنان اکنون به تعهد جامعه بین الملل پیوسته‌اند تا به مقابله با جیوه که تاثیر مخرب زیست محیطی آن بسیار گسترده است بپردازند.

این کنوانسیون پس از آن به این نام انتخاب شد که کارخانه Chisso Corp‌ در شهر میناماتا در سال 1956 میلادی اقدام به استفاده از جیوه به عنوان کاتالیزور کرد. این کار موجب مسمومیت تعدادی از شهروندان محلی شود.

بیماری میناماتا از مسمومیت با جیوه ناشی می‌شود و این بیماری عمدتا از مصرف ماهی آلوده ناشی می‌شود که سطح جیوه موجود در بدن آن از مقدار مجاز برای مصرف انسان بیشتر است. پس از وقوع این حادثه دولت ژاپن تلاش کرد تا با سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی‌ها در مورد آلودگی جیوه و روش شناسایی و تشخیص آن همکاری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، «یوشیو موچیزوکی»، وزیر محیط زیست ژاپن گفت: از آنجایی که تجربه بیماری میناماتا را داشتیم برای مقابله با آلودگی جیوه و حذف آن نقشی حساس برای خود قائل هستیم و تعهد می‌کنیم به کشورهای در حال توسعه برای بهره بردن از فن‌آوری‌های کاهش جیوه کمک کنیم.