اجلاس جهانی «تغییرات آب و هوای» سازمان ملل

اجلاس جهانی «تغییرات آب و هوای» سازمان ملل روز گذشته با حضور رهبران و نمایندگان 120 کشور جهان در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.این اجلاس که بزرگترین گردهمایی با موضوع تغییرات جهانی آب و هوا طی پنج سال اخیر محسوب می‌شد با سخنرانی‌های پرشور حاضران به پایان رسید.

«گراکا ماچل»، همسر نلسون ماندلا با انتقاد از جو خودستایانه در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا گفت: رهبران جهان در مقابله با چالش‌های تغییرات جوی ناکام بوده‌اند.وی که در آستانه شروع اجلاس سخن می‌گفت حجم مشکلات آب و هوا و تغییرات جوی را بسیار فراتر از دستاوردهای موجود دانست. برخی از سخنرانان نیز با اشاره به تظاهرات 300 هزار نفری فعالان محیط زیست که روز یکشنبه در منهتن برگزار شد اعلام کردند نمی‌توانیم خودمان را به نشنیدن بزنیم.

با این حال رهبران حاضر در این اجلاس همانگونه که پیش بینی می‌شد از هر گونه تعهد جدید نسبت به توقف انتشار آلاینده‌های کربنی و گازهای گلخانه‌ای مانع شده یا از اعطای بودجه قابل توجه در این رابطه به کشورهای در حال توسعه سرباز زدند و توپ را به زمین سرمایه‌داران، کارخانجات، شهرها و گروه‌های طرفدار محیط زیست انداختند.

گروه‌های فعال نیز از نتایج این نشست انتقاد کردند اما «ال گور»، معاون اسبق ریاست جمهوری آمریکا که از فعالان محیط زیست محسوب می‌شود این اجلاس را که طی پنج سال اخیر در نوع خود بسیار گسترده بوده همچنان موثر می‌داند و می‌گوید: شکی نیست که عزمی جدی در این اجلاس شکل گرفته است و تصور می‌کنم این اجلاس تمام جنبش‌ها را به سمت اجلاس «پاریس» سرعت خواهد بخشید.

به گزارش گاردین، فرانسه در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا وعده داد که یک میلیارد دلار به صندوق تقریبا خالی تغییرات جوی برای کشورهای فقیر کمک کند. این کشور همچنین خواستار پیاده کردن یک اقتصاد جدید عاری از آلاینده‌های کربنی و پاک شد.از سوی دیگر دو کشور چین و آمریکا که بزرگترین کشورهای آلاینده جهان محسوب می‌شوند از حمایت خود برای شکل گیری پیمان جهانی مقابله با تغییرات جوی خبر دادند.

«ژانگ گائولی»، نخست وزیر چین اعلام کرد: حجم آلاینده‌های این کشور به زودی به اوج خواهد رسید. این کشور همچنین متعهد شد مبلغ شش میلیون دلار به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات جوی کمک کند.

گائولی تاکید کرد کشورش تلاش بیشتری می‌کند تا به طور موثرتر با مشکل تغییرات جوی مقابله کند. در حال حاضر چین بزرگترین کشور آلاینده جهان محسوب می‌شود و به تنهایی 30 درصد از آلاینده‌های جهان را تولید می‌کند. به این حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید می‌کند که برگزاری این اجلاس‌ها مشکل تغییرات آب و هوا را حل نمی‌کند اما لااقل برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به معضل تغییرات جوی در جهان است.منبع