چین و محدودیت مصرف زغال سنگ

دولت چین به دنبال افزایش فشارها به منظور کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای، قصد محدود کردن مصرف زغال سنگ را دارد.مقامات ارشد چین در حال بحث و تبادل نظر درباره این طرح پنج ساله توسعه هستند که تا پایان سال جاری نهایی می‌شود. از آنجا که چین بیش از سایر کشورهای جهان آلاینده تولید می‌کند،‌ «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور این کشور به همراه سایر همکارانش دست به کار شده‌اند تا دست به تلاش‌های بلندپروازانه‌ای بزنند.

اگرچه سران چینی جزئیات زیادی از رویکرد خود نسبت به محدودیت‌های اعمال شده در زمینه استفاده از زغال سنگ یا انتشار گاز کربن منتشر نکرده‌اند اما اکنون شاهد یک حمایت قوی در میان مشاوران طرح ملی توقف مصرف زغال سنگ از سال 2016 میلادی در این کشور هستیم.

«ونگ یی»، استاد آکادمی علوم چین در شهر پکن می‌گوید: فکر می‌کنم که یک توافق گسترده در این زمینه وجود دارد و سوال اصلی نحوه اجرای این توافق است.وی افزود: در صورتی که بتوانیم مصرف زغال سنگ را متوقف کنیم این به منزله پایان انتشار کربن است زیرا زغال سنگ منشا اصلی آلاینده‌ها و آلودگی هوا است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، «ونگ» و همکارانش معتقدند توقف مصرف زغال سنگ بسیار راحت‌تر از اعمال محدودیت در انتشار کربن حاصل از سایر سوخت‌های فسیلی است.چین به عنوان مصرف‌کننده نیمی از زغال سنگ مصرفی در جهان محسوب می‌شود. با این حال هنوز در میان مشاوران و سیاستگذاران چینی درباره شتاب این کشور در قطع مصرف زغال سنگ اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی از مسئولان چینی از این می‌ترسند که اعمال محدودیت‌های بیشتر سبب ضربه جدی به اقتصاد این کشور شود. آنها به این نکته استناد می‌کنند که در صورت عدم جایگزینی منابع دیگر انرژی نظیر انرژی هسته‌ای، برق آبی و انرژی خورشیدی، ‌تعطیلی معادن منجر به بیکاری و کاهش منابع انرژی در این کشور خواهد شد.