نابودی منابع آب زیرزمینی‌؛تهدیدی برای نسل آینده

نابود شدن منابع آبی زیرزمینی دور از چشم انسان رخ می‌دهد و می‌تواند بر نحوه زندگی و تولید غذای ما تاثیر جدی بگذارد.منابع آبی زیرزمینی از سفره‌های زیرزمینی شبیه اسفنج و لایه‌های پوشیده از شن خارج می‌شوند و آب آشامیدن جوامعی را تامین می‌کنند که اخیرا به دلیل خشکسالی و خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها با کمبود آب مواجه شده‌اند. با این حال خیلی از ما واقعا نمی‌دانیم که ادامه وابستگی به این منابع طبیعی پنهان در واقع نابودی ذخایر آبی را به همراه خواهد داشت که نیمی از نیازهای آبی ساکنان زمین را تامین می‌کنند.

خشکسالی اخیر در سراسر جهان میزان آب‌های سطحی دریاچه‌، رودخانه و سدها را کاهش داده و در عوض وابستگی ما را به منابع آبی زیرزمینی افزایش داده و البته این منابع زیرزمینی ابدی و نامحدود نیستند. علاوه براین، بنابراعلام «نشنال ژئوگرافیک»، منابع آبی زیرزمینی عمدتا قابل احیای مجدد نیستند و در صورت اتمام برای همیشه باید با آنها خداحافظی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد ریپورت‌، نیاز به یادآوری نیست که در حال حاضر غرب آمریکا همانند سایر نقاط جهان از خشکسالی سه ساله رنج می‌برد. به عنوان مثال رودخانه «کلرادو» دچار خشکسالی جدی شده و به طرز وحشتناکی در حال از دست دادن ذخیره آبی خود است اما نگرانی اصلی از این مساله این است که رودخانه کلرادو آب مصرفی 40 میلیون نفر در هفت ایالت آمریکا را تامین می‌کند. کارشناسان همچنین برآورد می‌کنند که بیش از 75 درصد از کمبود آب این رودخانه با استفاده از منابع آبی زیرزمینی جبران شده است.

یک کارشناس منابع آب در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: واقعا نمی‌دانیم تا الان چقدر از منابع آب زیرزمینی استفاده شده و در نتیجه مشخص نیست چه زمانی با ته کشیدن این منابع روبرو شویم.از آنجا که در حال حاضر در آمریکا هیچگونه قانون محدودیت‌ مصرف آب‌های زیرزمینی وجود ندارد بنابراین، قانون‌گذاران ایالتی قصد دارند چنین سیاست‌هایی را در این کشور اعمال کنند اما حتی در صورت تصویب این قانون تا سال 2020 میلادی طول می‌کشد که قانون جدید به طور کامل پیاده شود و محدودیت‌های کامل در مصرف سفره‌های زیرزمینی نیز تا سال 2040 میلادی طول می‌کشد.