تالاب‌های مصنوعی،تصفیه‌خانه‌های نسل جدید

تالاب‌های ساخت بشر حدفاصل «دالاس» و «هیرستون» در آمریکا با داشتن پوشش انبوه گیاهی، آب‌های آلوده و فاضلاب را کاملا تصفیه کرده و آن را به آب شرب تبدیل می‌کنند.سیستم تالابی «فرفیلد» در ایالت تگزاس با حدود 810 هکتار وسعت روزانه 65 هزار گالن فاضلاب را به آب تصفیه شده آشامیدنی تبدیل می‌کند. این میزان آب تصفیه شده سهم بزرگی در تامین منابع آبی ایالت تگزاس که با خشکسالی بلندمدت دست و پنجه نرم می‌کند، ایفا کرده است.

راه‌اندازی این سیستم تالابی با وجود صرف بودجه 75 میلیون دلاری همچنان هزینه‌ای به مراتب کمتر از احداث تصفیه‌خانه‌های قدیمی و مرسوم دارد. به ویژه اینکه ساخت این سیستم تصفیه در مناطقی نظیر مکزیکوسیتی و یا در بغداد که بمباران، زیرساخت‌های تصفیه آب آن را ویران کرده،‌ کارآیی بیشتری دارد. علاوه بر این با پیش‌بینی هواشناسی از وقوع خشکسالی‌های بیشتر و طولانی‌تر در جهان، سیستم تصفیه آب تالابی می‌تواند از فشارهای وارد بر تصفیه‌خانه‌ها و وابستگی آنها به بارش باران بکاهد.

«دیوید مارشال»، رئیس خدمات مهندسی آب منطقه «تارانت» که این تالاب‌ها را طراحی و اجرا کرده می‌گوید: این طرح یک عقب‌گرد از وابستگی به بارش باران است. امروزه با احتمال بروز تغییرات جوی و خشکسالی طولانی در معرض خطر هستیم اما این تالاب‌ها سهم فوق‌العاده‌ای در تامین آب برای ما دارند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، فن‌آوری استفاده شده در طرح تصفیه آب تالاب «جورج شنون» به ده‌ها سال پیش برمی‌گردد اما به تازگی این فن‌آوری قابل اتکا و مقرون به صرفه شناخته شده است.

این تالاب که روی زمین‌هایی احداث شده که پیشتر حوزه فعالیت‌های شرکت نفتی «تگزاکو» بوده‌اند، حتی 30 درصد بیش از ظرفیت آب‌انبار تگزاس، آب تصفیه می‌کند و یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان شمال تگزاس از آن بهره‌مند می‌شوند.

علاوه بر این، تالاب‌های «فرفیلد» سد مهمی در برابر خشکسالی و تغییرات جوی محسوب می‌شوند و جوامع مختلف آمریکا تالاب‌ها را یک راه حل اکولوژیک برای حل مشکلات قلمداد می‌کنند. به عنوان مثال در شهر «بلومینگتونِ» ایالت «ایلینوی» از تالاب‌های ساخت بشر برای حل مشکل کیفیت آب و نه برای کمبود آب استفاده می‌شود. این منطقه از مدت‌ها پیش با معضل سطح هشداردهنده و خطرناک نیترات در منابع آب آشامیدنی خود مواجه بوده است که تالاب‌های مصنوعی راه‌حل فوق‌العاده برای کنترل این مشکل هستند./منبع