اطلس زمین‌گرمایی 3 استان تهیه شد

اطلس زمین گرمایی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و خراسان جنوبی با همکاری دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شاهرود، فردوسی مشهد و پژوهشگاه نیرو در حال نهایی شدن است.به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحمانی، نماینده سازمان انرژی‌های نو ایران در کارگروه معین انرژی زمین گرمایی ستاد توسعه انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره مزایای استفاده از انرژی زمین گرمایی گفت: منابع انرژی تجدیدپذیر جایگزین مناسبی برای بخشی از سوخت‌های فسیلی هستند زیرا برای بوجود آمدن منابع و ذخایر سوخت فسیلی مانند نفت و گاز چندین میلیون سال زمان نیاز است و از سوی دیگر این منابع در نهایت به پایان می‌رسند.

وی ادامه داد: به این دلیل که عرضه و تقاضای جهانی انرژی با هم همخوانی ندارد و تقاضا روز به روز بیشتر می‌شود و منابع سوخت فسیلی بیشتر در معرض استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین باید منابع ارزشمند سوخت‌های فسیلی را صیانت کرد. باید جایگزین مناسبی برای این سوخت‌ها پیدا کرد که یکی از آن‌ها منابع انرژی تجدیدپذیر است. سایر کشورها در دنیا از حدود نیم قرن پیش با جدیت گام در مسیر تولید انرژی از منابع تجدید پذیر برداشته‌اند.

رحمانی درباره نیروگاه‌های زمین گرمایی گفت: نیروگاه‎های تولید برق زمین گرمایی 24 ساعته فعالیت دارند و توقف آن‌ها مانند نیروگاه‌های سوخت فسیلی نیست که علت آن هم تامین مداوم انرژی آن از داخل زمین است. در این نیروگاه‌ها سیال زمین گرمایی مرتباً از داخل چاه متصل به مخزن که در داخل زمین قرار دارد به نیروگاه وارد شده، در نتیجه نیروگاه به طور مداوم کار می‌کند.عضو کارگروه انرژی زمین‌گرمایی ستاد توسعه فناوری انرژی های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: علاوه بر استفاده تولید برق، انرژی زمین گرمایی کاربردهای غیر برقی مثل گرمایش و سرمایش اماکن، ذوب برف و یخ معابر، پرورش آبزیان و پرورش محصولات کشاورزی نیز دارد، بعنوان مثال در کشور ایسلند تقریباً اکثر اماکن مسکونی و تجاری با انرژی زمین گرمایی گرم می شوند.

رحمانی با اشاره به اینکه حمایت از طرح‌هایی که مشکلات مراحل اکتشاف و بهره برداری از منابع زمین گرمایی را حل کنند مد نظر کارگروه است، افزود: باید پتانسیل سنجی سراسری منابع زمین گرمایی در کشور انجام شود تا با شناسایی این منابع در سطح کشور نقشه مربوطه تهیه و با برنامه‌ریزی مناسب در جهت بهره‌برداری از منابع انرژی زمین گرمایی گام برداریم. با تعیین پتانسیل هر منطقه از کشور کمکی در جهت تهیه نقشه پتانسیل‌سنجی سراسری انجام می‌شود.وی بیان کرد: البته مطالعات پتانسیل سنجی در چند نقطه‌ کشور انجام شده که کافی نیست. متاسفانه بدلیل عدم تهیه یک نقشه کامل از گسترش منابع انرژی زمین گرمایی در کشور دید کاملی از پتانسیل و گسترش منابع زمین گرمایی در کشور وجود ندارد.

رحمانی عنوان کرد: در این راستا کارگروه انرژی زمین گرمایی ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی قدم‌های خوبی برداشته و اطلس زمین گرمایی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و خراسان جنوبی با همکاری دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شاهرود، فردوسی مشهد و پژوهشگاه نیرو در حال نهایی شدن است.رحمانی گفت: یکی از اقدامات مهمی که کارگروه معین انرژی زمین گرمایی ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی انجام داده است، ایجاد زیرساخت در منابع انسانی و تجهیزات موسسات تحقیقاتی و پژوهشی جهت اکتشاف و بهره برداری از منابع زمین گرمایی در کشور است.

وی ادامه داد: کمک به تجهیز آزمایشگاه دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود در راستای اکتشاف و بهره برداری از منابع زمین گرمایی از جمله اقدامات دیگری است که انجام شده است. همچنین تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشگاه نیرو نیز در دست اقدام است.