شناسایی مکان های نشت گاز متان با پروژه جدید گوگل

محققان شرکت گوگل پروژه جدیدی را راه اندازی کرده اند که قادر به تشخیص مکان هایی است که در آن گاز متان نشت می کند.به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، با استفاده از این فناوری هزاران مکان نشت گاز متان در بوستون، ایندیاناپولیس و استاتن آیلند نیویورک نقشه برداری شده اند.

در شرکت گوگل پروژه ای به نام Google StreetView وجود دارد که در آن چندین ماشین مجهز به دوربین های پیشرفته گیرنده و فرستنده هستند که در مکان های مختلف حرکت می کنند.کاربران با استفاده از این تصاویر می توانند یک تور مجازی به تمام نقاط دنیا داشته باشند و هر جایی را که تمایل داشته باشند از دریچه دوربین گوگل مشاهده کنند.

در پروژه شناسایی گاز متان، شرکت گوگل اتومبیل های Google StreetView را به حسگرهای گاز متان مجهز کرده است.با حرکت این اتومبیل ها در سطح شهر و جاده، شناسایی متان به راحتی صورت می گیرد.

در حال حاضر در شهرهای بوستون و استاتن آیلند، به فاصله هر 1.5 کیلومتر، یک عامل نشت گاز متان شناسایی شده است. نشت گاز متان می تواند باعث انفجار،افزایش دمای جهانی و اتلاف هزینه زیاد شود. تحقیقات نشان می دهد که میزان متان منتشر شده در آمریکا 50 تا 70 درصد بیشتر از مقدار برآوردهای فعلی است.

پروژه نقشه برداری از منابع نشت متان با همکاری صندوق حمایت از محیط زیست مستقر در نیویورک صورت گرفته است. مهمترین اهداف این گروه مشخص کردن نقاط خطر و تشویق شرکت های بزرگ برای حل این معضل است.خودروهای مجهز به حسگر قادر به شناسایی مکان دقیق نشت متان و مقدار دقیق گاز نشت می باشند. نقشه نشت متان در سه شهر مورد آزمایش برای عموم به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

محققان این پروژه امیدوارند که در آینده ای نزدیک از حسگر متان در شهرهای دیگر نیز استفاده کنند و حسگرهایی تولید کنند که قادر به شناسایی انواع مختلف آلاینده ها باشد. در این گزارش آمده است که تاسیسات کهنه و پوسیده مهمترین عامل نشت این گاز خطرناک هستند.

Posted in: دسته‌بندی نشده