سمندرهای آبی کجا رفتند؟!

ناپدید شدن سمندرهای آبی که درشت‌ترین سمندرهای آمریکا محسوب می‌شوند، جانورشناسان را سردرگم کرده و آنها را برای یافتن علت این پدیده به تکاپو انداخته است.سمندرهای آبی می‌توانند تا بیش از 60 سانتیمتر رشد کنند. زیستگاه این سمندرها 16 ایالت در غرب آمریکا شامل نیویورک، ایندیانا، آرکانزاس و کارولینای شمالی است. در سال 2011 میلادی «سمندر ازارک» تنها در ایالت میسوری و آرکانزاس یافت شد و پس از کاهش 75 درصدی جمعیت آنها، این جانور در فهرست گونه‌های در معرض خطر دولت فدرال آمریکا قرار گرفت.

به گزارش ساینس ریکوردر، کارشناسان براین‌باورند که کاهش جمعیت و نابودی سمندرهای آبی که در چشمه‌ها و رودخانه‌ها لانه می‌گزینند در نتیجه کاهش کیفیت آب، رخ داده است.«راد ویلیامز»، استادیار متخصص دوزیستان در دانشگاه «پردیو» در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: این جانور می‌تواند بیش از 30 سال عمر کند پس در صورت مشاهده کاهش جمعیت آنها می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا افت کیفیت آب باعث مرگ سمندرهای آبی شده است. زیرا این سمندرها تقریبا و به طور کامل از راه پوست خود تنفس می‌کنند و در واقع نمایشگر زنده سنجش کیفیت آب هستند.

کارشناسان علاوه بر آلودگی آب‌ها معتقدند سایر عوامل نیز ممکن است در کاهش جمعیت سمندرهای آبی نقش داشته باشد. آنها به احداث سدها اشاره می‌کنند زیرا این سدها امواج حرکتی آب رودخانه‌ها را که خزندگان آنها را دوست دارند، کند می‌کنند. همچنین ساخت سدها سبب ته‌نشینی فاضلاب می‌شود که این فاضلاب‌ها موجب مسدود شدن درزهای صخره‌ها و سنگ‌هایی می‌شوند که سمندرها به طور معمول برای لانه‌گزینی و پناه گرفتن از آنها استفاده می‌کنند.اداره خدمات شیلات و حیات وحش ایالات متحده اعلام کرد: به دلیل اینکه سمندرهای آبی طول عمر بالایی دارند، کارشناسان حیات وحش خیلی دیر متوجه افت جمعیت آنها شدند./منبع

Posted in: دسته‌بندی نشده