راه حل چینی ها علیه آلودگی هوا

در سال های اخیر، آلودگی هوا به یکی از اصلی ترین موضوعات زیست محیطی بدل شده است و این در حالی است که اگر دولت ها اقدامات لازم را انجام دهند می توان گام های مؤثری در کاهش آلودگی برداشت.آلاینده های سمی و شیمیایی هوای شهرهای صنعتی و بزرگ از جمله علل اصلی بروز بسیاری از بیماری ها مانند: سرطان، ناهنجاری های تولد، مشکلات باروری و غیره هستند. چین به عنوان یکی از آلوده ترین کشورهای دنیا نام گرفته است. انواع مختلف آلودگی های صنعتی باعث بروز مشکلات محیطی و بهداشتی در این کشور شده است، به طوری که 16 شهر چین جزء 20 شهر آلوده جهان قرار گرفته اند.

هر ساله بین 350 تا 400 هزار نفر در چین به دلیل آلودگی های محیطی یا بیماری هایی که در اثر آلودگی هوا بروز می کند، جان خود را از دست می دهند. سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 در بررسی های خود اعلام کرد که حدود 1.3 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی های محیطی جان می سپارند.دولت چین با در نظر گرفتن خطرات زیست محیطی و بهداشتی که آلودگی هوا به همراه دارد، مناسب ترین روش های کاهش آلودگی را به کار گرفته است. از این راهکارها می توان به مواردی مانند:

* کنترل انتشار آلاینده های متساعد شده از نیروگاه ها به منظور کاهش میزان گازهای گلخانه ای

* ارائه استانداردهای سوخت های پاک و جایگزینی آنها با وسایل نقلیه برقی

* اعمال محدودیت برای ساخت نیروگاه و سایر صنایع تولید انرژی در نزدیکی منازل مسکونی

* خاموش کردن دیگ های بخار صنعتی که با سوخت زغال سنگ کار کرده و بازده بالایی ندارند

مبدل کاتالیزوری علیه آلودگی هوا

یکی از تجهیزاتی که در بسیاری از اتومبیل های سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، به کارگیری ابزاری به نام “مبدل کاتالیزوری” یا همان “دودگیر” است که نصب آن بر خودروها اجباری شد تا از این طریق آلودگی هوا تا حدودی کنترل شود. در واقع، مبدل های کاتالیزوری باعث توقف انتشار مواد مضر از اگزوز خودروها به محیط زیست شده و همچنین از درصد خطر و مضر بودن مواد آلاینده می کاهند. مواد و آلاینده هایی که با عبور از این دستگاه به مواد کم خطر تبدیل می شوند، عبارتند از: هیدروکربن ها، مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن که در حالت طبیعی، خطرات متعددی برای سلامت افراد ایجاد می کنند.

نقایص مبدل کاتالیزوری

این مبدل ها تأثیر بسیار خوبی بر کاهش انتشار آلاینده های سمی دارند. ولی علاوه بر این، نقایصی هم دارند که از آن جمله می توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد که با وجود کاهش تاثیر آلاینده های سمی اما میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن که از اصلی ترین گازهای گلخانه ای تولید شده و علت عمده گرمایش زمین به شمار می رود را کاهش نمی دهند. از سوی دیگر، به دلیل بزرگ تر بودن موتور این مبدل ها، میزان تولید دی کسید کربن 10 درصد بیشتر می شود. این قبیل مبدل های کاتالیزور سه مسیره، دارای نوعی سیستم تزریق هستند که بین اولین مرحله (کاهش دی اکسید نیتروژن) و دومین مرحله (کاهش مونوکسید کربن و هیدروکربن ها) هوا تزریق می کنند.

خودروهای جدید مجهز به حسگرهای اکسیژنی

در خودروهای جدید، اتومبیل ها فاقد سیستم های تزریق هوا بوده و نوعی ترکیب متغییر دائمی سوخت و هوا را فراهم می کند. در سیستم های جدید، حسگرهای اکسیژنی به منظور کنترل میزان اکسیژن درونی آن تعبیه شده و مورد استفاده قرار می گیرند که تزریق سوخت را برای جلوگیری از نخستین مرحله کاهش کاتالیزوری تنظیم می کنند. این در حالی است که مرحله دوم کاهش، مملو از اکسیژن است.

“چرخنده”ها از دیگر تجهیزات کنترل کننده آلودگی هوا

“چرخنده”ها از دیگر تجهیزات کنترل کننده آلودگی هوا به شمار می روند که بخار آلاینده هوا را با سرعت بسیار بالایی به گردش در می آورند. جاذبه زمین هم به این امر کمک کرده و مواد سنگین تر شامل آلاینده ها و گرد و غبار را به کناره های این دستگاه هدایت کرده و فشرده می سازند به طوری که این مواد در یک جا جمع می شوند. در این میان، دودها و غبارهای فاقد آلاینده در محیط رها می شوند. از  دستگاه های چرخنده در کارخانه ها و تجهیزات تولیدی سراسر دنیا نیز استفاده می شود. به طور کلی و با توجه به انتشار آلاینده های فراوان در سطح شهرهای بزرگ، نصب دستگاه های کاهنده آلاینده ها تنها بخش کوچکی از کارهایی محسوب می شود که مقامات دولت ها می توانند برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار دهند.

منبع این گزارش

Posted in: دسته‌بندی نشده